Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Alkolås i de flesta statliga bilar

Publicerat torsdag 8 januari 2009 kl 15.12

Merparten av alla statliga fordon, 75 procent, ska ha alkolås inom tre år. Det kräver nu regeringen som på så sätt vill öka pressen på de olika myndigheterna att föregå med gott exempel.

– Jag tror att det är viktigt att staten får före både när det gäller miljö och trafiksäkerhet. Då är det nu dags att myndigheterna ser på sin bilpark så att den både har högt miljökrav, det är miljöbilar som gäller, och att man också undan för undan installerar alkolås, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Frågan om alkolås har blivit allt hetare de senaste åren, och många företag och inte minst kommuner har redan installerat olika varianter i sina fordon.

Torsdagens besked innebär att staten ska gå före med gott exempel och få fart på marknaden genom att runt 10 000 myndighetsfordon utrustas med alkolåsen, utöver de 40 000 som redan finns ute på marknaden.

– Det kommer att betyda att det finns ett tryck och en efterfrågan på alkolås som gör att tekniken när det gäller alkolås kommer att utvecklas. Den är inte riktigt användarvänlig och lätt och den är fortfarande dyr och det är här som staten har sin roll.

Många skulle säga att det här är för långsamt och för lite?

– Nu börjar vi. Det är ingen som tidigare fattat något beslut om det här. Dessutom kommer vi under året att gå vidare med att erbjuda de som varit rattfylleridömda alkolås. Vi kommer också att fortsätta arbetet med att få bort rattonykterheten från trafiken.

Något allmänt krav på alkolås även hos alla privatbilar tror inte Åsa Torstensson på än i alla fall, istället ska marknaden själv få fart på efterfrågan, menar hon. Men det är en inställning som inte imponerar på Thomas Carlsson på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

– Vi tycker att det är bra att regeringen tar ytterligare ett kliv men det är bara ett halvt steg. Vi hade gärna sett att man hade genomfört vårt gamla förslag om obligatoriska alkolås för alla nya bilar från 2012. Det vill säga att det är först när bilindustrin får ett krav på sig som man utvecklar de mer effektiva och användarvänliga låsen, säger Thomas Carlsson.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".