Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lärarförbundet

Lärarbrist orsak till elevers arbetslöshet

Publicerat lördag 10 januari 2009 kl 16.45

Det är stora skillnader mellan landets gymnasieskolor när det gäller hur många av eleverna som har arbete fem år efter studenten, enligt statistik som Statistiska centralbyrån tagit fram åt Svenskt näringsliv. Framför allt är det elever som gått på yrkesutbildningar som barn- och fritids-, hotell- och restaurang, livsmedels- och byggprogrammet som riskerar en framtid i arbetslöshet. Det främsta skälet är bristen på behöriga yrkeslärare, enligt Lärarförbundet.

– Det får effekten att många elever inte får ett lärande i samverkan med arbetslivet utifrån branschens intresse och att man inte lär sig tillräckligt mycket för att bli attraktiv på arbetsmarknaden, säger Lärarförbundets vice ordförande Ann-Charlotte Eriksson.

Bristen på bra och behöriga yrkeslärare beror enligt Lärarförbundet på att det inte är tillräckligt attraktivt för människor med specifika yrkeskunskaper att skola om sig till lärare.

– Även om man genomgår en yrkeslärarutbildning så får man inte bättre lön och inte bättre arbetsvillkor. Vi måste höja statusen på yrkeslärare, säger Ann-Charlotte Eriksson.

Högre löner för yrkeslärarna och mindre klasser skulle leda till bättre kvalitet på gymnasieutbildningarna och minskad risk för eleverna att gå ut i arbetslöshet efter skolan, enligt Lärarförbundet.

Enligt undersökningen var ungefär hälften av dem som gått till exempel barn- och fritids- eller hotell- och restaurangprogrammen arbetslösa åtminstone någon period mellan tre och fem år efter studenten.

För vissa program på vissa skolor var alla eleverna arbetslösa. Det kan inte bara förklaras av det är dåligt med jobb i de kommunerna, enligt Kristina Scharp, utbildningsansvarig på Svenskt näringsliv.

– Vi ser skillnader även mellan skolor i en och samma region, säger hon.

Är det skolorna som måste skärpa sig?

– Skolorna och de som arbetar på programmen äger själva en stor del av förbättringspotentialen.

Svenskt näringsliv vill se ett tätare samarbete mellan skola och näringsliv och Lärarförbundet håller med.

Skolorna behöver analysera läget tillsammans med företagen på orten, säger Ann-Charlotte Eriksson.

– Är det något problem som man gemensamt kan lösa, är det någon kunskap som arbetsgivarna tycker att eleverna saknar? Man behöver göra en fördjupad utvärdering, säger hon.

Gunilla Österlund
gunilla.osterlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".