Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Trängselavgifter är ekonomiska”

Publicerat fredag 4 juli 2003 kl 12.28
De planerade trängselavgifterna i Stockholm får stöd från oväntat håll. En av landets mest hängivna förkämpar för marknadsekonomi, professorn i nationalekonomi Marian Radetzki tycker att det är en självklarhet att införa avgifterna.
De planerade trängselavgifterna, biltullarna, i Stockholm vållar en mycket het debatt och dom hårdaste kritikerna återfinns i de borgerliga partierna, partier som i de flesta andra sammanhang brukar förespråka marknadsekonomi. Trängselavgifter bra Men Marian Radetzki, en av marknadsekonomins främsta förkämpar i Sverige, säger tvärtom att trängselavgifter är bra. – Det är en förskräcklig trängsel och att det är trängsel beror på att gatan har hittills varit ett fritt utrymme som alla kan utnyttja - en allmänning. Precis som alla allmänningar så blir det för trångt och då måste på något sätt tillträdet till allmänningen regleras, säger Marian Radetzki, professor i nationalekonomi Avgifter mer ekonomiskt Enligt Radetzki finns det då två vägar att gå: den socialistiska som innebär reglering och förbud, eller den kapitalistiska som innebär prissättning. – Jag som ekonom och kapitalistisk ekonom dessutom tycker att det är väsentligt mycket bättre med avgifter än med reglering som skulle förbjuda tillträdet. Det är mera ekonomiskt effektivt på det viset. Förvånad över borgerliga partier Marian Radezki är känd som en av de allra mest marknadsliberala ekonomerna i landet. Han är i dag mycket förvånad över att de politiska partier som i de flesta andra sammanhang omfamnar marknadslösningar nu med näbbar och klor bekämpar avgifterna. – Jag tycker att alla liberala marknadstillvända personer vare sig de är politiker eller ekonomer borde välkomna avgifter som begränsar tillträdet till olika slag av allmänningar. – Jag föreställer mig att deras motstånd har kortsiktiga, politiska röstmaximerande hänsynstaganden snarare än intresset för allmännyttan och det är därför de reagerar som de gör, tror jag, säger han. Trängselavgift liknar parkeringsavgift De borgerliga partiernas beteende är inte heller konsekvent, menar Radetzki. – Vi har ju redan trängselavgifter i form utav parkeringsavgifter. Tänk om vi inte hade några parkeringsavgifter, det skulle vara fullständigt omöjligt att hitta parkeringsplats. Detta har blivit accepterat under senare decennier. – Trängselavgifter beträffande att röra sig på gatan är ju egentligen mycket snarlika parkeringsavgifterna, säger Marian Radetzki.
Pontus Mattsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.