Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skanska granskar skumma fakturor

Publicerat söndag 6 juli 2003 kl 08.37
Bygg- och fastighetsbolaget Skanska har tillsatt en internutredning för att granska fakturering och uthyrning av nya lokaler i hela landet. Företagets ledning beslutade om en revision efter att man tagit del av ospecificerade fakturor på hundratusentals kronor.
– Vi kommer att titta över alla projekt. Jag har redan tagit kontakt med mina kolleger i övriga regioner för att titta över hur vi sköter detta, så det blir ett trovärdigt sätt utåt, säger Mats Johansson, Skanskas regionchef för Stockholm och Uppsala. Krav från hyresgäster Upprinnelsen till Skanskas utredning är att bolaget mottagit krav från ett par hyresgäster i Stockholmstrakten som säger att de betalat hundratusentals kronor för lokalhyreskontrakten. En av företagarna, som via advokat kontaktat Skanska, har betalat en faktura på drygt en halv miljon kronor. Pengar som denne hävdar varit en betalning för själva hyreskontraktet. Anpassade lokalerna Skanska däremot hävdar att pengarna gått till hyresgästanpassning, att hyresgästerna betalat för att lokalen skall anpassas till speciell affärsinriktning, till exempel att lokalen specialanpassats för att fungera som kafé eller frisörsalong. Men hyresgästerna hävdar att de även har betalat för detta, på en annan faktura. Ingenstans i hyreskontraktet nämns fakturorna som det tvistas om. Muntliga överrenskommelser Mats Johansson på Skanska säger att de fakturor Ekot tagit del av borde ha varit specificerade och att hanteringen sköts undermåligt, främst för att alla överenskommelser har skett muntligt. Om Skanskas interna utredning visar att fel har begåtts av anställda ska hyresgästerna få tillbaka pengarna. Mats Johansson på Skanska säger att bolaget nu ska se över sina rutiner. Suddig dokumentation – Vi har varit slarviga, inte dokumenterat det som har överrenskommits. Vi måste försöka att förbättra våra rutiner så att inte sådant här uppstår. Men vi tycker att vi gjort rätt på det sätt som vi ut lokalerna. Det är dokumentationskravet där det blir lite suddigt. Så får vi inte agera framöver.
Nuri Kino
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.