Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket vill höja hastigheterna för tåg

Publicerat tisdag 20 januari 2009 kl 03.00
Det ska gå ännu fortare. Foto: Scanpix

I väntan på nya höghastighetsbanor vill Banverket höja hastigheten på flera av de nuvarande järnvägarna. Med ombyggnader och förbättringar skulle exempelvis en resa mellan Stockholm och Malmö kunna bli en timme kortare än idag.

– Du får betydligt mer folk på tåget. Det blir mer intressant att ta tåget till Malmö. Idag tar det fyra timmar, och tre timmar är klart mer intressant. Fördelen är också att vi kan få upp kapaciteten på vissa delsträckor på södra stambanan, säger Tohmmy Bustad, projektledare på Banverket.

Så det är ett sätt att lösa trängseln?

– Till viss del, ja.

Det är framför allt på södra och västra stambanorna, och på västkustbanan som Banverket vill öka den högsta hastigheten från dagens 200 kilometer i timmen till 250 kilometer i timmen.

Det skulle göra tåget mer attraktivt genom betydligt kortare restider än idag, men också lösa en del av problemet med trängseln på spåren, om man samtidigt bygger fler mötesspår för långsammare tåg, som till exempel godståg.

Men det krävs stora investeringar, och Banverket räknar då också med att den så kallade ”ostlänken”, från Stockholm ned mot Östergötland, verkligen byggs om man ska kunna utnyttja hastighetsökningen fullt ut.

Nu görs förbättringarna efterhand och det handlar kanske om en tioårsperiod innan det är fritt fram för de högre farterna.

– Det är planen som vi jobbar med. Sedan är nästa fråga finansieringen. Hur vi ska få medel i tid till detta.

Hastighetsökningen kommer i väntan på de så kallade höghastighetsbanorna. Då handlar det om helt nya spår med tåg som går över 300 kilometer i timmen.

Ett sådant nät utreds just nu av regeringen och kan dröja 20 år innan det är färdigt. Under tiden bör alltså de befintliga banorna rustas upp, enligt Banverket.

Tohmmy Bustad menar att det på sikt ändå krävs en riktig storsatsning på nya banor.

– Behoven av höghastighetsbanorna finns, som vi ser det. Vi har något som heter Fehmarn Bält-förbindelsen i Danmark. När den bron är klar, någon gång runt 2018-2020, och börjar få trafik mot kontinenten så kommer säkert godstrafiken att öka ganska nämnvärt här söderut.

– Det innebär att södra stambanan kommer att bli ganska så belagd. Vi behöver då en separering av passagerartrafik, säger Tohmmy Bustad på Banverket.

Daniel Rundqvist, Ekot i Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".