Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

AstraZeneca satsar miljarder på kampanj

Publicerat fredag 11 juli 2003 kl 12.13
AstraZenecas kolesterolsänkande medicin Crestor fick för ett par dagar sedan ja av den amerikanska läkemedelsmyndighetens expertråd. Det var också startskottet för en världsomspännande marknadsföring av läkemedlet. För AstraZeneca blir detta den största reklamkampanjen någonsin.
AstraZeneca kommer att satsa miljardbelopp för att göra Crestor till en storsäljare. – Vi har gjort en uppskattning att det kostar ungefär en miljard dollar, det vill säga åtta miljarder kronor i dagens läge, att lansera ett läkemedel som vänder sig till öppenvården över hela världen, säger Staffan Ternby, informationschef på AstraZeneca. Är det här det dyraste som AstraZeneca har kostat på sig? – Ja, det får man säga, säger Staffan Ternby. När AstraZeneca nu fått klartecken att sälja sitt kolesterolsänkande läkemedel Crestor i USA drar man igång företagets dyraste marknadsföringssatsning någonsin. Den slår bolagets tidigare dyra lansering av uppföljaren till magsårsmedicinen Losec, Nexium, som kostade strax under 8 miljarder. Mycket ny personal Att kostnaderna drar iväg beror enligt Staffan Ternby på personalkostnaderna. AstraZeneca har anställt 1 500 nya läkemedelskonsulter och totalt ska 6 000 konsulter marknadsföra Crestor mot läkarkåren i USA. Om investeringen i marknadsföringen betalar sig ser man först om några år. – Om vi når de försäljningsmål vi sätter upp tror vi att marknadssatsningarna kan vara tillbakabetalda på några år, säger Staffan Ternby. Hård konkurrens Konkurrensen på marknaden för kolesterolsänkande läkemedel är hård. Främsta konkurrenten är läkemedelsjätten Pfizer. Astra Zeneca ska ändå försöka ta en femtedel av en marknad som är värd 160 miljarder kronor. – AstraZeneca talar om någonting kring 20 procent. Når de dit tycker jag att det är mycket bra gjort. Tar de 10-15 procent blir produkten väldigt stor och det räcker sannolikt för att tillfredsställa de flesta på aktiemarknaden, skulle jag tro i alla fall, säger Stefan Wikholm, läkemedelsanalytiker på Nordea.
Caroline Kiepels
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.