Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bilindustrin dålig på att utnyttja ny teknik

Publicerat onsdag 28 januari 2009 kl 17.56
Tekniken skulle kunna göra bilarna 30 och 50 procent lättare, enligt professor Bo Carlsson. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Bilindustrin är för dålig på att använda befintlig teknik för att göra bilarna lättare, och därmed mer bränslesnåla. Den kritiken kom fram vid ett seminarium om fordonsforskning i Göteborg på onsdagen.

– Nästan i allt finns en viss tröghet, man har låst fast sig vid hur en bil ska se ut i minsta detalj. Jag har egentligen inte något vettigt svar på varför man inte funderar mer på att använda de tekniker som finns, säger Bo Carlsson, professor i materialteknik vid Högskolan i Kalmar.

Om man bantar bort 10 procent av en bils vikt drar den 6-7 procent mindre bränsle, och om man använder existerande teknik fullt ut skulle bilarna kunna vara mellan 30 och 50 procent lättare än vad de är, enligt professor Bo Carlsson.

En motorhuv i kolfiberkomposit väger kanske bara en fjärdedel så mycket som en traditionell huv i stål, och bildörrar kan bli hälften så tunga om de görs i aluminium.

Vid onsdagens seminarium pekades svenska biltillverkare ut som extra motvilliga att bygga med lättare material, och Volvo Personvagnars presschef Maria Bohlin medger en viss tröghet.

– Många av de här basmaterialen är väldigt dyra. Att till exempel använda aluminium och magnesium skulle göra att bilarna blev väldigt dyra att köpa. Därför har det gått väldigt trögt, säger Maria Bohlin.

Enligt presschefen jobbar Volvo för att minska bilarnas vikt, men resultatet har ibland blivit det motsatta.

– Vi har gjort jämförelser mellan den gamla S80 och den nuvarande S80, den nya väger närmare 100 kilo mer men det är för att det är en mer högteknologisk bil än vad den förra var. Det gör att den blir tyngre, säger Maria Bohlin.

För drygt ett år sedan skenade priserna på bland annat olja och metaller, och då beslutade flera högskolor och statliga Vinnova att börja ett forskningsprojekt om framtidens material i bilar, material som bland annat kan ge lägre bränslekostnader men med fortsatt hög hållfasthet vid olyckor. Dagens seminarium är ett led i det projektet.

Redan nu finns kolfiberkomposit som kan minska bilars vikt, och materialprofessor Bo Carlsson pekar på att flera japanska biltillverkare nu tillsammans försöker utveckla en hel kaross i kolfiber. På längre sikt tror Carlsson att vikten kan minska ytterligare med en utvecklad nanoteknik.

– Man går nästan ner och snickrar med atomer och kan då skapa material med låg vikt med väldigt förnämliga hållfasthetsegenskaper, säger Bo Carlsson.

Jens Möller, Göteborg
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".