Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stärkt lag ska hjälpa missnöjda bankkunder

Publicerat måndag 14 juli 2003 kl 06.00
Kundernas missnöje med bankernas placeringsråd växer och en orsak kan vara att många drabbats av det långa börsfallet. Konsumenternas bank- och finansbyrå fick till och med maj i år in fler klagomål än under hela förra året.
– Det är många som ringer och de undrar vad de kan göra för de är missnöjda med banken. Det är framförallt missnöje med fonder, aktier och kapitalförsäkringar, säger Britt-Marie André är chef för byrån. Allt fler missnöjda Fler och fler kunder anser att de fått dåliga råd om sitt sparande. Konsumenternas Bank- och finansbyrå fick under årets fem första månader in 424 klagomål, ungefär 60 fler än under hela förra året. Också Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden märker ökningen. Första halvåret tog Konsumentverket emot 80 klagomål om finansiell rådgivning, jämfört med 20 under hela förra året. Britt-Marie André menar att det kraftiga börsfallet har bidragit till missnöjet. – Jag tror att det var många kunder som gick in 2000 precis innan börsen började falla. De ser effekterna nu, säger hon. Vad anser du om bankernas rådgivning? – Det är klart att bankerna är måna om sina kunder men det har skett en stark produktförsäljning, det har varit vissa produkter som nästan varit på modet och de har inte passat alla kunder, säger Britt-Marie Andrén. Rådgivaransvar för bankerna För att förbättra för kunderna vill regeringen nu införa en ny lag om rådgivaransvar. Lagen träder troligen i kraft 1 juli nästa år. Den innebär att rådgivarna måste dokumentera sina råd och dessutom ställs krav på rådgivarnas kompetens. Kundens intressen ska sättas i första rummet och rådgivarna måste avråda från affärer som inte är lämpliga. Är råden så dåliga att de orsakar kunden skada, kan banken tvingas betala skadestånd. Britt-Marie André tycker lagen är bra. – Den fokuserar mer på omsorgsplikten om kunden så den nya lagen stärker kundernas position, säger hon.
Eva Odefalk
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.