Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Motorcyklar för farliga för laglig streetracing

Publicerat måndag 14 juli 2003 kl 12.34
I många år har polisen tyckt att streetracing, olagliga farttävlingar på vanliga vägar, varit ett växande problem. Numer ordnas därför lagliga såna tävlingar, men bara för bilar. Motorcyklarna är för farliga för att få vara med.
Sture Strand vid trafikpolisen i Luleå säger att hastigheter över 200 km/h gör att marginalerna är minimala. – Det betyder att det behövs i stort sett ingenting mer än en humla i visiret så tror jag det blir svårt att klara situationen, säger Sture Strand. – En sådan här motorcykel den klyver en bil på mitten om den råkar frontalkrocka. Från sidan går den rakt igenom. Vad kan ni från polisen göra? – De stannar aldrig på en polismans tecken. För att få stopp på dem måste det hända någonting. Vi kan ju inte besinningslöst börja jaga dem heller. Polisen kan inte göra mycket för att få fast de här knuttarna. Sture Strand hoppas på tips från allmänheten. Förutom vansinnesfärderna i tätorterna så arrangeras det hemliga motorcykeltävlingar då de kör i hastigheter över 300 km/h. Motorcykelknutten Klas är 22 år och han säger att det alltid går för fort när han kör motorcykel. – Det går gärna gå fort och upp i hastighet och så. Om man går i 270 eller 300 är inte så stor betydelse. Hur tänker du när du hör dig själv säga sådana här saker? – Idiot..eller jag vet inte. Det är som att spärrarna släpper när man kör motorcykel. Sedan några år tillbaka ordnar Svenska bilsportförbundet i samarbete med polisen ”black race”, farttävlingar på vanliga gator och vägar som då är avstängda. På dem får motorcyklar inte vara med, de är helt enkelt för farliga säger Peter Kurtén på Svenska bilsportförbundet. – En rätt beskedlig motorcykel går ju värre än den värsta ferrarin, det är det som är problemet. De får för hög hastighet helt enkelt. Personbilarna har 120 km/h och då händer det sällan någonting. En motorcykel däremot har du 50 km/h till plus att du är oskyddad, risken är mycket mycket större, säger han. – Om något händer, skulle de gå ned i diket eller något så får det ju vara gräsytor så att de kan kana utan att slå ihjäl sig, säger Peter Kurtén, Svenska Bilsportförbundet.
Astrid Nilsson, Sveriges Radio Norrbotten och Pia Sjögren, Ekot
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.