Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SAS-aktien rasade efter katastrofbokslut

Publicerat tisdag 3 februari 2009 kl 15.50
1 av 2
SAS-personalen fick ett tungt besked idag. Foto: Scanpix.
2 av 2
Klicka för grafik

Flygbolaget SAS gjorde en rekordförlust på 6,3 miljarder kronor förra året. Det mesta på grund av det numera sålda flygbolaget Spanair. SAS begär nu mer pengar av ägarna och 3 000 jobb försvinner under de kommande två åren, säger vd Mats Jansson.

När Stockholmsbörsen stängde hade dagens ras stabiliserats och landade på 16,9 procent.

– Hela den här världen är ju oberäknelig. Vad kommer att hända framöver med banker, industriföretag, Volvo och Saab? Vi har utgått från vår situation, och med våra nya verktyg har vi förmåga att genomföra det här. Och ju mer vi kan utveckla SAS, desto mer försvarar och utvecklar vi värdena i SAS, och då är vi attraktiva som självständiga eller som en bra partner till någon annan.

Mats Jansson talar bildlikt om det hjärtstillestånd som har drabbat näringslivet globalt och därmed också flygindustrin, och SAS gör nu sitt sämsta resultat hittills.

Antalet anställda ska minskas med totalt 8 800 personer, merparten finns i det nyligen sålda Spanair. Men med det nya sparpaketet och den krympta kostymen blir ytterligare 3 000 personer övertaliga. 

Både ordförande för SAS-piloterna, Sören Skog, och ordförande för SAS Unionen Sven Cahier, har förståelse för åtgärderna.

– Det är ett hårt och tufft paket, men det är som vi ser det ett helt nödvändigt paket. Vi vet att vi har en övertaglighet på pilotsidan, men vi ser inte i dag att piloter kommer att sluta i företaget, säger Sören Skog.

– Stockholm, Köpenhamn och Oslo kommer att påverkas i störst utsträckning eftersom där finns merparten av personalen. Men även andra orter kommer att beröras helt eller delvis, säger Sven Cahier.

SAS strävar nu efter att återigen satsa på kärnverksamheten, den nordiska hemmamarknaden. Och affärsresenärerna sätts främst, där är lönsamheten högst, medan privatresorna är olönsamma för SAS och får stå ut med att inte vara lika viktiga längre.

Det är en strategi som får godkänt av marknaden. Erik Gustafsson är aktieanalytiker inom flygbranschen hos Carnegie.

– Det är bra att SAS får ett tydligt fokus, för det har man inte haft tidigare. Men businessegmentet är ju det segment som är svagast i en lågkonjunktur och det kommer förmodligen att vara så i ett till två år till, säger han.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".