Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Husqvarna guldägg i Electroluxkoncernen

Publicerat torsdag 17 juli 2003 kl 07.02
Electrolux, som lämnar sitt halvårsresultat i dag, får många att tänka på kylskåp och dammsugare. Men ett av de riktiga guldäggen inom koncernen är Husqvarna AB som bland annat tillverkar motorsågar och gräsklippare.
Egil Skog är en veteran inom företaget med över 40 års erfarenhet. Hans förklaring till framgången är bruksmentaliteten på den småländska orten. – Det har inte varit mycket byte av folk. I stället har yrket vandrat i familjerna. Detta har bildat en traditionsindustri som bara ska gå bra. Trots att det gått tio år sedan Egil Skog avslutade sin drygt 40 år långa karriär på Husqvarna AB, så brinner han fortfarande för företaget. Han har bland annat varit med och startat ett museum som visar en del av alla dom produkter som tillverkats genom åren. Det hela började redan på 1600-talet då man startade vapentillverkning. Sedan dess har det hänt en hel del. I dag är man en av världens största tillverkare av motorsågar. I slutet av 70-talet blev företaget en del av Electrolux. Oron var då stor och många trodde att Huskvarna skulle förlora sin identitet. – Ja, allvarligt talat så blev vi, om man får använda ett lite tyngre uttryck, skiträdda, säger Egil Skog. Men man har överlevt och utvecklats. I dag omsätter Husqvarnadelen runt fem miljarder kronor. Det är visserligen mindre än fem procent av vad hela Electroluxkoncernen omsätter. Men om man tittar på vad Husqvarna betyder för vinsten så står de för runt 10 procent. Dessutom har man en vinstmarginal på nästan 20 procent. Det kan jämföras med 6-7 procent för Electroluxkoncernen som helhet. Det var i och med köpet av Huskvarna som Electrolux började tillverka och sälja utomhusprodukter. En del inom koncernen som i dag omsätter mellan 20 och 30 miljarder kronor. Totalt sysselsätter Electrolux över 80 000 personer runt om i välden och 97 procent av försäljningen sker utomlands. Men trots att det mesta av verksamheten sker utomlands så är Egil Skog inte orolig, Husqvarna kommer att leva vidare och det kommer att gå bra även framöver tror han. – Det känner jag i fötterna.
David Svanberg
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.