Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Systembolaget tar nya grepp

Publicerat lördag 19 juli 2003 kl 12.04
Systembolaget tar nya grepp för att hjälpa personalen med stöd och information när de träffar kunderna. I Systembolagets egen personaltidning, Boquet, beskrivs fyra kundkategorier. Det är i färglada teckningar som de fyra olika kundgrupperna beskrivs.
”Hjördis Hjälp. 13 procent av kunderna finner vi här. Hjördis är ofta en medelålders man i storstdad och har relativt hög inkomst. Tycker om god mat men är inte så intresserad av våra drycker. Föredrar diskbutik och vill gärna ha hjälp av personalen.” Just det, Hjördis Hjälp är alltså oftast en man som vill ha hjälp av personalen. En annan kundgrupp är den som kallas för Vera Vetgirig. ”17 procent av kunderna finns i den här gruppen. Vera är högskoleutbildad, har bra lön och bor i storstad. Många är över 50 år och är mycket intresserade av mat och dryck. Vera Vetgirig dricker gärna vin över 60 kronor och besöker helst självbetjäningsbutikerna.” Motsaten till Vera Vetgirig är den vanligaste kunden på Systembolaget. ”Sture Snabbköp. 62 procent av våra kunder hamnar här. Majoriteten av gruppen är män med grundskole- eller gymnasieutbildning, låg inkomst och bor inte i en storstad. Sture köper sällan nyheter eller viner över 60 kronor. Sture vill att det ska gå snabbt att handla och betala. Ekot gick till en sådan butik där det förhoppningsvis går snabbt att betala. Nämligen självbetjäningsbutiken i Lysekil, på andra sidan Sverige, långt i från personaltidningsmakarna i Stockholm. I kassakön fanns Andreas Nilsson med sina varor i kundvagnen. - Vi ska grilla i kväll så då blir det lite vin. Och så lite öl, det går alltid åt under sommaren. Sen har jag lite whiskey hemma så det är väl det jag klarar mig på. Jag ska visa dig en sak här. Systembolaget har en tidning som heter Boquet. Där finns fyra olika kundkategorier representerade. Vem av dem tror du att du är? - Jag är nog Sture Snabbköp. Varför då? - Det ska ju gå snabbt. Man vet ju ungefär vad man ska ha. Vi frågar mannen som står bakom i kön också. Vem är du av de här tror du? - Sture Snabbköp också. Du skäms inte för det? - Nej jag tycker det är enklast att veta vad man ska ha innan, så går det snabbt. En annan kund är Rune Andersson, som också får peka ut vilken kundkategori han är. Den här dagen köpte han vin. - Två lådor rött. Och nu har du fått kundkategorierna i din hand. Vad säger du om det? - Sture Snabbköp. Sture Snabbköp var alltså den klart vanligaste kunden. Men hans motstats då, den som tidningen Boquets kallar för, Konrad Konnäsör, vem är han? ”8 procent av våra kunder utgörs av Konrad. han är mellan 30 och 49 år. Högskoleutbildad, tjänar bra och bor i en storstad. Konrad är mycket intresserad av mat och dryck. Dricker gärna vitt vin och rött vin över 60 kronor. ” Jo, Konrad Konnässör hittade jag i Karl-Erik Utängen, där han stod och letade bland de dyra maltwhiskyflaskorna. - Jag köper efter kvalitet. Det jag tycker om. Nu har jag fått leta väldigt länge för att hitta en Konrad Konnäsör. Jag har inte hittat någon Vera Vetgirig och Hjördis Hjälp heller. Utan jag fick ta en norrman till hjälp för att hamn någon annanstans. Och då var det en Konrad Konnäsör. - Ja, det är riktigt det. Det är greit det. Resultatet från denna högst ovetenskapliga undersökning på Systembolaget i Lysekil, under en dryg timme med mikrofon i högsta hugg, överraskade inte butikschefen Michael Davour. - Det är ungefär som jag hade förväntat mig. För de flesta som kommer här under den här tiden så är det en snabbköpsbutik. Man tar det man ska ha och sedan går man.
Jan Andersson
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.