Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SMHI-prognoser säljer bra

Publicerat tisdag 22 juli 2003 kl 05.00
Fler och fler företag köper specialbeställda väderleksprognoser. Statliga SMHI räknar med att sälja prognoser för 175 miljoner kronor i år och intresset ökar stadigt. En av SMHI:s kunder är Fjäderholmarnas Krog i Stockholms skärgård.
– Det är viktigt för oss att kunna planera framöver. Det handlar om bemanning och vad vi kan förvänta oss av gäster som kommer. Hur mycket dryck vi måste beställa till exempel, i och med att det här är en ö, säger Anne Hedlund, restaurangchef. Ökande intresse Fjäderholmarnas Krog har en stor uteservering som ligger precis vid havet. Det är lätt att förstå att vädret spelar stor roll för hur många gäster som kommer hit. Och fler och fler företag gör nu precis som Fjäderholmarnas Krog, tar hjälp av SMHI för att planera sin verksamhet. Intresset för särskilda väderleksprognoser ökar stadigt och i år räknar SMHI med att få in runt 175 miljoner kr i intäkter från försäljningen. Stora viktiga kunder är elbolagen som behöver veta tillgången på vind och vatten för att kunna framställa och handla med el. Både stora och små Kommuner som planerar för snöröjningen är en annan kundgrupp, liksom rederier som får hjälp att lotsa sina lastfartyg över världshaven. Men också bland de mindre företagen ökar alltså intresset för särskilda väderleksprognoser. – För nästan vilken verksamhet som helst som jag kommer i kontakt med, så kan nog jag hitta en anledning till att de behöver veta hur vädret blir. Skogsindustrin, försäkringsbolag, och golfbanor, och så det som är lite mer konkret, konsumentvarukedjor, allt ifrån glass och läsk till badskor eller stövlar, säger Christer Åkerlund, försäljningschef på SMHI. Även utomlands När SMHI på det tidiga 70-talet började sälja väderleksprognoser omsatte försäljningen runt 10 miljoner kronor per år. Förra året var intäkterna 165 miljoner kronor, och i år förväntas de alltså öka med ytterligare tio miljoner kronor. Och nu siktar myndigheten på att fortsätta försäljningen utomlands. – Nu har vi en så pass stor marknadsandel i Sverige, så vi siktar mest på att bibehålla den. Vi försöker titta utomlands och främst på länderna kring Östersjön, säger Christer Åkerlund, försäljningschef på SMHI.
Eva Odefalk
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.