Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre får hjälp med reklamationer

Publicerat tisdag 22 juli 2003 kl 12.00
Det kommer att bli svårare att få hjälp av Allmänna reklamationsnämnden. Den första augusti höjs den ekonomiska gräns som gäller för att nämnden ska pröva ett köp av en vara eller en tjänst.
Orsaken är att nämnden har fått för mycket att göra, enligt Torsten Palm, byråchef vid ARN. – Vi har haft en väldigt kraftig ökning av antalet inkommande ärenden de senaste åren och mycket här under våren. Så det är lite grann för att sätta stopp för den ökning vi har haft som vi höjer värdegränserna, säger Trosten Palm. Gränsen höjs Efter höjningen den första augusti måste till exempel skor eller kläder vara värda 500 kronor för att nämnden ska pröva en tvist. Tidigare gräns var 300 kronor. För ärenden som rör elektriska apparater eller resor blir den nya gränsen 1 000 kronor mot tidigare 700. Ärenden som gäller just kläder och elektriska apparater har ökat mycket den senaste tiden. Torsten Palm tror att höjningen kommer att bromsa den ökningen. Samtidigt håller han med om att det är ett problem att färre kommer att få hjälp. Bättre hjälp åt färre Men Allmänna reklamationsnämnden tycker att de måste bromsa ökningen för att kunna ge bättre hjälp i de ärenden som de tar upp. Nämnden är en statlig myndighet och får sina resurser tilldelade av regeringen. Torsten Palm säger att nämnden jobbar för att få högre anslag. Helst av allt skulle man vilja hjälpa alla. – Ur vår synpunkt sett vore så klart det bästa om vi kunde hjälpa alla, men det är ju en balansgång för staten också, med sin ekonomi, att få pengarna att räcka till för alla behov, säger Torsten Palm.
Max Carlgren
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.