Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

GM köper Saabs fordringar

Publicerat fredag 20 februari 2009 kl 15.12
Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson var hoppfull på presskonferensen i Trollhättan. Foto: Foto Adam Ihse/Scanpix.

Uppdaterad 17:07
Under rekonstruktionen kommer Saab att fortsätta driva verksamheten som vanligt. Saab Automobiles vd Jan Åke Jonsson var hoppfull på presskonferensen i Trollhättan. I dag kom också beskedet att underleverantörerna är skyddade.

– Jag tycker att det här är en bra process för oss för att skydda oss under den närmsta tiden och få struktur men också få lite press oss att genomföra den här rekonstruktionen, säger Jan Åke Jonsson.

Vilka är förutsättningarna för att få in nytt kapital?

– Jag tror att en överenskommelse med svenska staten om lånegarantier är en grundförutsättning. Där förutsätter jag att det här paketet på 28 miljarder som riksdagen beslutade om i december kommer att vara en hörnsten i det, säger Jan Åke Jonsson.

Saab blir ett självständig, oberoende, bolag när GM kapar banden. Vd Jan Åke Jonsson höll en överraskande optimistisk ton under hela presskonferensen och han pekade på nya bilmodeller som nästan är färdigställda och han trodde också på att bolaget ska få kapital för att kunna producera dem.

Ändå har Saab just i dag i sin ansökan om rekonstruktion beskrivit hur föråldrat modellprogram man har och att förlusten förra året blev 3 miljarder och att det förmodligen blir 3 miljarder i förlust även i år.

Saab hoppas nu på pengar både från General Motors och från det stora stödpaket till bilindustrin som riksdagen har beviljat.

I dag kom också beskedet från GM att man har köpt alla leverantörsfordringar i Saab, vilket innebär att underleverantörerna kommer att skyddas. Sven-Åke Berglie är vd i Fordonskomponentgruppen där underleverantörerna är medlemmar.

– Bo Andersson, inköpsdirektör hos GM i Detroit har ringt upp oss och meddelat att GM har köpt de fordringar som leverantörerna har på Saab och man kommer att betala dem enligt de betalningsvillkor som finns för varje fordran, säger Sven-Åke Berglie.

Hur mycket pengar kan det handla om?

– Lite grovt har vi räknat att det ska kunna vara totalt 1,7 miljarder som borde ligga som fordran hos Saab, säger Sven-Åke Berglie.

Hur många företag?

– Det är nog kanske 70-80 företag alla fall, som är svenska, säger Sven-Åke Berglie.

Till grund för optimismen ligger den produktplan för Saab som lanserades för tre år sedan, och som inkluderar en ny 9-5-modell och vidareutveckling av 9-3. Det ska ske i Trollhättan.

Advokat Guy Lofalk kommer att ansvara för rekonstruktionen av Saab Automobile.

– Framförallt ser jag att Saab är ett företag med en bra teknologi, en effektiv fabrik och tillverkningsenhet som har mycket innovation och hög kompetens. Det är också ett starkt varumärke, säger Guy Lofalk.

Tror du att du kommer att lyckas?

– Det får vi se men jag har goda förhoppningar om att det ska kunna ske men det är ett väldigt tidigt stadium. Bedömningarna är naturligtvis väldigt preliminära, säger Guy Lofalk.

Hur lång tid kommer det här arbetet att ta?

– Ja, om jag visste det skulle jag gärna tala om det, säger Guy Lofalk.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se
Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".