Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kris drabbar även Slovakien och Tjeckien

Publicerat lördag 21 februari 2009 kl 12.19

Krisen i bilindustrin drabbar också Slovakien och Tjeckien, som de senaste åren blivit två av Europas största biltillverkare.

Bilförsäljningen från de båda länderna väntas rasa 25 procent i år. Fordonsindustrin som har varit motorn i den ekonomiska tillväxten kan nu istället bli en bromskloss.

Bara under första halvåret kommer cirka 10 procent, eller 13 000 personer, att tvingas gå från sina jobb i fordonsindustrin, sa ordföranden i den tjeckiska bilindustriföreningen i veckan.

I grannlandet Slovakien varnade samtidigt finansministern för att uppemot 17 000 personer riskerar att förlora sin jobb inom bilindustrin.

De båda länderna har tillhört Europas snabbast växande ekonomier de senaste åren, till stor del tack vare exporten av bilar. Genom att erbjuda generösa ekonomiska villkor har Tjeckien och Slovakien lockat till sig flera stora biltillverkare. I dag står försäljningen av fordon för nära hälften av ländernas totala export.

I Tjeckien har tyska Volkswagen gått in och gjort Skoda till ett etablerat och lönsamt märke. I Slovakien har Volkswagen, sydkoreanska Kia och franska Peugeot öppnat egna fabriker. Landets myndigheter missar inte en chans att stolt påpeka att Slovakien nu producerar flest bilar i världen per invånare.

I år hade branschen planerat för kalas när den samlade produktionen skulle gå över en miljon bilar. Men istället för att fira produktionsrekord så har bilföretagen tvingats dra i bromsen och sänka takten vid de löpande banden.

I Kias fabriker har arbetsdagen kortats från åtta till sex timmar och i veckan gick tillverkningen ned på ett skift. Företrädare för Skoda har sagt att lönerna bör sänkas med en fjärdedel för de anställda.

När Europas blödande bilindustrier vädjar om nödhjälp från regeringar är det flera länder som kräver att produktionen stannar inom eller flyttar till det egna landet. Frankrike har krävt att bland andra Peugeot tar hem produktion för att få hjälp från staten, något som skulle drabba Slovakien hårt.

Johan Schmidt
johan.schmidt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".