Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Miljoner satsas på bättre mattekunskaper

Publicerat måndag 23 februari 2009 kl 12.33
Svenska elevers mattekunskaper har sjunkit markant de senaste åren. Foto: Linda Forsell/Scanpix.

För att förbättra skolelevers kunskaper i matematik och naturvetenskap vill regeringen nu satsa på att sprida de metoder som visar sig ge bra resultat. Skolverket får i år 107 miljoner kronor, och största delen, 87 miljoner, av de pengarna blir medel som friskolor och kommunala skolor ska kunna ansöka om för att utveckla sin undervisning på området.

– En stor andel av lektionerna är bra, till och med mycket bra, och då gäller det att sprida de goda strategier som finns på en del skolor till andra skolor. Det får Skolverket ett ansvar att göra, vårt Matematikcentrum i Göteborg får också ett ansvar att göra det och sedan får skolor som har bra metoder möjlighet att delta i olika projekt för att utveckla sina metoder och spriden dem till andra skolor, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).

I höstas deklarerade regeringen att man avsätter 125 miljoner kronor på att höja resultaten i matematik och naturvetenskap under 2009.

Bakgrunden är att svenska skolelevers resultat sjunker i de här ämnena. Skolverket gjorde nyligen en undersökning som visade att Sverige har legat högt, men att kunskaperna har minskat kraftigt på senare tid.

Enligt utbildningsminister Jan Björklund förklaras det av att många lärare som undervisar i till exempel matematik på låg- och mellanstadiet inte är utbildade för att göra det. Han säger vidare att många elever arbetar alldeles för mycket självständigt och inte får tillräckligt med lärarstöd.

Kommunerna kommer i år att få 18 miljoner kronor för merkostnader för nationella prov som införs i fysik, kemi och biologi i årskurs 9.

Även Nationellt centrum för matematikutbildning i Göteborg får del av regeringens pengar. Men det kommer att ta tid innan förbättrad matematikundervisning ger resultat, enligt Jan Björklund.

– Vi satsar nu på lågstadier men innan detta höjer den matematiska nivån i Sverige som helhet tar det förstås lång tid, men att det tar lång tid är inget skäl för att söla med reformerna, säger han.

Karin Runblom
karin.runblom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".