Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

EU-stöd enda nyheten från Littorin

Publicerat måndag 23 februari 2009 kl 16.19
Sven Otto Littorin och Maud Olofsson hoppas på EU-pengar till dem som sägs upp. Foto: Erik Abel/Scanpix.

Regeringen har beslutat ansöka om pengar från Europeiska Globaliseringsfonden för att kunna stötta de bilarbetare som nu hotas av uppsägningar. Det här beskedet hade arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin med sig till krisdrabbade Saab Automobile idag.

– Hela fonden är ungefär fem miljarder kronor i hela EU, alltså alla 27 medlemsstater, så det är klart att det är ju inte en mirakelkur vi pratar om, säger Sven Otto Littorin.

- Men det kan ändå vara så att vi får medel som kan utnyttjas för olika typer av extra insatser för personer som har blivit arbetslösa.

Europeiska Globaliseringsfonden bildades för två år sen, uppbyggd av pengar från Sverige och andra europeiska länder. Där ska man kunna söka pengar för att stödja personer som sägs upp från sina jobb när företag får lönsamhetsproblem på grund av att världshandeln har förändrats kraftigt.

Totalt tror Sven Otto Littorin att fonden kan bidra med i storleksordningen några hundra miljoner kronor till uppsagda bilarbetare, vilket förutsätter att svenska staten skjuter till lika mycket. 

- Om vi nu har varit med och finansierat de här fonderna och uppbyggnaden så, när vi då uppfyller kriterierna, får vi väl se till att ansöka och utnyttja det som vi möjligtvis har rätt till.

Näringsminister Maud Olofsson var också i Trollhättan idag, och hon upprepade vad statsminister Reinfeldt sa i Ekot nyligen, att staten inte kan gå in med några garantier för lån i Europeiska investeringsbanken förrän Saab Automobile har en ny privat ägare som vill ta över när GM lämnar Saab från årsskiftet.

---EIB säger ju själv när man lånar pengar att det måste vara ett solvent företag som har en trovärdig affärsplan. Och ett solvent företag innebär ju att det är ett företag som har ägare som har pengar, säger Maud Olofsson.

Jan-Åke Jonsson, VD på Saab Automobile, träffade ministrarna i dag.

– För det första har ju nu regeringen varit väldigt tydlig när det gäller ägarfrågan och hur viktig den är. Och det är något som vi hade sett som fas två men som enligt regeringen är högprioriterad. Då får vi accelerera den frågan och lägga fokus på det. Vi har ju jobbat i huvudsak med vår affärsplan, vår låneansökan och att skära ut bolaget från GM i steg nummer ett och med de här beskeden så kommer vi att lägga än mer fokus på ägarfrågan.

Vad är det för företag eller personer som eventuellt riktat frågan om att ta över Saab?

– Det är lite olika intressenter från rena investerare till företag inom bilbranschen av olika slag.

Asiatiska företag?

– Jag vill inte kommentera varifrån de kommer.

Även Vänsterpartiets ledare Lars Ohly besökte Saabs bilfabrik i Trollhättan idag, och han är kritisk mot regeringens negativa syn på Saabs framtida möjligheter som bilbyggare.

– Det som skiljer mycket är de anställdas framtidstro och regeringens pessimism. Det finns en avgrund mellan dem och jag skulle ju önska att vi hade en regering som mer uttryckte framtidstro och förhoppningar om svensk industris utveckling än en regeringen som pratar ner värdet på en av de finaste fabrikerna vi har, säger Lars Ohly.

Jens Möller och Jan Andersson
jens.moller@sr.se
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".