Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Banverket och Skanska i polisförhör

Publicerat fredag 25 juli 2003 kl 16.45
Representanter från både Banverket och Skanska har under fredagen förhörts av polisen, i utredningen efter utsläppet i Lyabäcken på Hallandsåsen i tisdags. Det blir nu polisens sak att utreda ryktena om att det skulle handla om slarv vid provborrningen, eller rent sabotage mot bygget av tunneln. Det säger Maud Larsen informationschef på Banverket Syd.
– Det är polisen som måste utreda vad det är som har hänt här. Vi kan inte utreda oss själva. Vi gör interna utredningar bara för att vi måste veta vad det är som har gått fel i vår organisation. Christer Möller som är Banverkets projektchef för tunnelbygget genom Hallandsåsen hoppas att polisutredningen ska kunna ge klarhet, om man inte hittar en naturlig orsak. Tror inte på koppling till stulet cement Men att det skulle finnas en koppling mellan den cement som stulits från och bygget och utsläppet tror inte Christer Möller: – Det är rena spekulationer och det ägnar inte vi oss åt. Vi konstaterar bara att vi inte hittar någon förbindelse däremellan. Den informationen tänker vi lämna vidare med all den dokumentation och fotografier som vi har. – Vi har gjort det här tillsammans med kommunen för att ha en opartisk tillsyn. Det skulle kunna vara slarv från Skanska Vinci? – Ja, visst kan det vara det. Vi kan inte utesluta något. Under hela dagen i går letade man efter en spricka eller en brunn där cement- och bentonitlerblandningen kan ha trängt upp, men utan framgång. Sabotageteori Teorin att läckaget skulle bero på ett sabotage frodas i avsaknad av någon annan förklaring. Men även tekniken som Skanska Vinci använt vid provborrningarna ifrågasätts. Enligt pensionerade professorn Roland Pusch fungerar cement- och bentonitlera dåligt ihop. Dessutom anser han att själva metoden att täta tunneln genom att spruta ner cement- och bentonitblandningen genom borrhål från markytan är riskabel, eftersom man inte vet var blandningen hamnar. Inte bestämt vad som ska användas Men han får mothugg både från professorshåll och från Banverkets egen expert Jan Hartlén. Han säger att man är medveten om att injektering från markytan är en osäker metod, men att det inte alls är bestämt vilken metod som eventuellt ska användas framöver. Tanken är också att injekteringen bara ska täta tunneln under tiden som man borrar och cementtätningen gjutits, säger Jan Hartlén. – I det här sammanhanget gör vi en provborrning. När vi gör den borrningen, och berget är så dåligt, måste vi stabilisera målet efter hand så att inte borren fastnar. Då använder vi en cement- och bentonitblandning. Det är inte så att vi injekterar berget i sig själv, utan det är för att få ett stabilt borrhål. Diskussion om stabilitet Jan Hartlén känner till hållbarhetsdiskussionen när det gäller cement- och bentonitblandningen. – Erfarenheten är att det fungerar väldigt bra när man gör borrningar och det görs både i Sverige och internationellt. Vi har inte haft något problem med de frågorna. – Däremot finns en diskussion om stabiliteten i ett långsiktigt perspektiv. Men då är det inte meningen att man ska använda cementbentonit, utan det är en cementinjektering. Det är det som man har sökt tillstånd till då.
Anna Hanspers, Ekot Malmö
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.