Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vodka bidrar till ökad varuexport

Publicerat måndag 28 juli 2003 kl 06.10
Exporten av vodka är förklaringen till att alkohol och tobak tillsammans utgör en växande del av den svenska varuexporten. Främst är det alkoholexporten som ökat kraftigt, säger Mauro Gozzo, chefekonom på Exportrådet. Ingen annan varugrupp har under de senaste åtta åren ökat lika mycket räknat i procent.
– Det har mycket att göra med lanseringen av varumärket Absolut Vodka, att den varit så framgångsrik och hela tiden ökat. Det är ett ovanligt exempel på en framgångsrik marknadsföring av ett varumärke, säger Mauro Gozzo. Flerdubblad export Att svensk sprit skördar framgångar utomlands, det märks i statistiken. Ingen annan varugrupp har under de senaste åtta åren ökat lika mycket i procent räknat när det gäller exporten. Sedan 1995 har värdet på exporten av alkohol flerdubblats från 1,3 miljarder kronor till upp emot 5 miljarder kronor för 2002. Även svenska tobaksprodukter skeppas utomlands i allt högre grad, värdet av exporten har ökat med 88 procent sedan 1995. Till en stor del handlar det snus, som exporteras till bland annat Norge från tobaksföretaget Swedish Match. Men trots ökningen handlar det sammantaget om en mycket liten del av Sveriges totala försäljning till utlandet. Liten exportdel sammantaget Förra året utgjorde tobak och alkohol drygt en halv procent av varuexporten, som domineras av fordons-, trävaru- och telekomindustrin. ”Borde begränsas istället” Men att exporten av sprit och tobak ökat kraftigt väcker ändå kritiska röster. IOGT-NTO:s ordförande Sven-Olof Carlsson menar att exportökningen till stor del beror på statligt ägda Vin & Sprits marknadsföring utomlands av bolagets spritsorter. – I det här fallet är det ju svenska staten som ytterst driver en verksamhet som handlar om att sälja så mycket alkohol som möjligt, och dessutom har ambitionen att bli en av de största i världen. – Det gör man samtidigt som man försöker begränsa alkoholens roll. Jag tycker staten ska koncentrera sig på att begränsa alkoholbranschens möjligheter att marknadsföra sina produkter, säger Sven-Olof Carlsson, ordförande för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO.
Magnus Thorén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.