Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommun vill ha utredning av flygbuller

Publicerat måndag 28 juli 2003 kl 07.12
Bullret från flygplan på väg till och från Arlanda över Upplands Väsby har blivit ett så stort problem att kommunen vill att länsstyrelsen ser över om Luftfartsverket gör sig skyldiga till miljöbrott.
Esko Melakari bor i Upplands Väsby och han berättar att många i hans radhusområde mår dåligt av bullret. – När det är högtrafik så är det ett flygplan som passerar rakt över oss varannan minut, och bullret är så högt att man inte kan prata, säger Esko Melakari. – Vi har en granne som redan sålt sitt hus och flyttat till en villa utanför Väsby där det är lite lugnare. ”Länsstyrelsens sak” Sedan Arlandas tredje bana öppnade i april i år har telefonerna gått varma på Väsby kommun. Det är arga kommuninvånare som ringer och undrar över de bullrande flygplanen. Kommunen tycker att Luftfartsverket bryter mot avtalet om hur Arlandas plan får flyga. Hans Gustafsson är miljöchef på kommunen, och nu funderar han på hur man ska lösa problemet. – Vi skulle kunna polisanmäla om någon har begått brottslighet. Men jag tycker att det är lite tveksamt, det är snarare tillsynsmyndigheten, Länsstyrelsens, sak att utreda om villkoren har överträtts så mycket att en åtalsanmälan är befogad, säger Hans Gustafsson, miljöchef på kommunen. ”Vi följer reglerna” Luftfartsverket tolkar avtalet på ett annat sätt än kommunen och säger att det inte alls står att planen inte får flyga över Upplands Väsby så länge det finns säkerhetsskäl som gör att man inte kan svänga runt. Innan ett nytt navigationssystem installerats tillåter inte säkerheten något annat än att planen flyger rakt över tätorten, menar Jan Lindqvist som är informationschef på Luftfartsverket Artlanda. Han håller inte med om att de skulle bryta mot reglerna – Inte så som slutversionen av tillstånden nu är skriven. Samtidigt har jag förståelse för att det kan uppstå en viss tveksamhet och förvirring kring dessa tillstånd eftersom banan diskuterats sedan sent 70-tal., och det varit många olika versioner. Men vi flyger i dag efter de tillstånd som vi har, säger Jan Lindqvist, informationschef på Luftfartsverket Arlanda. På Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet, håller man med kommunen om att reglerna är skrivna så att det går att tolka dem på flera olika sätt och att det här är ett problem. Vad Länsstyrelsen skulle kunna göra är att dra fallet inför miljödomstolen, men inget är bestämt än. ”Bättre med tredje banan” Jan Lindqvist på Luftfartsverket menar att det i själva verket är färre som plågas av buller sedan tredje banan öppnades. – En mycket stor majoritet har fått det bättre, medan några har fått det väsentligt sämre. Och det gör ju det inte ett dugg roligare för de som har fått det sämre, att det är fler som har fått det bättre, säger Jan Lindqvist, informationschef på Luftfartsverket Arlanda
Aina Jutterström
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.