Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kinesiskt företag säger nej tack till Saab

Publicerat onsdag 4 mars 2009 kl 18.00
Inte aktuellt.

Det har ryktats om att det kinesiska bilföretag det kinesiska Geely ska vara intresserat av att köpa både Saab och Volvo personvagnar. Men vice vd:n för Geelys internationella verksamhet, Daniel Dai, förnekar ryktena.

– Nej, nej, nej, nej. Geely har inget intresse av de här företagen, säger Daniel Dai.

Uppgiften om att Geely är en tänkbar köpare av Saab kommer från nyhetsbyrån Reuters som hänvisar till personer i USA med direkt insyn i försäljningsprocessen.

De senaste dagarna har samma kinesiska företag figurerat i spekulationerna om vem som ska bli ny ägare till Volvo personvagnar. Den uppgiften kom från Wall Street Journal.

Mest akut att hitta ägare är det för Saab, men på bilmässan i Genève där stora delar av bilbranschen samlats, vill Saabs informationschef Eric Geers inte kommentera spelet bakom kulisserna.

– Det finns intressenter från Sverige, men också utanför Sverige. Det är investerare, det är stora bilbolag, men mer än så kan jag inte säga, säger han.

Kinesiska Geely är ett ungt företag noterat på Hongkongbörsen, de första bilarna började säljas 1998 och det handlar framför allt om billiga småbilar. Men bolaget har vuxit snabbt och bland annat blivit köpt in sig som största ägare i det bolag som tillverkar Londons taxibilar.

Men också Geely har märkt av stor försäljningstapp. Förra året var tillverkningen lite drygt 200 000 bilar och det gör att Hongkong-listade bolaget i dag är för litet för att köpa bolag som Saab eller Volvo, säger Daniel Dai.

– Vi är fortfarande små och behöver mer kapital för att kunna växa, säger han.

Men det som gör att Geely inte kan avfärdas som spekulant är bolagets aggressiva plan på att växa snabbt, inte minst gäller det i Västeuropa där Volvo och Saab funnits länge. Och expansionen ska bland annat ske genom uppköp.

– Vi vill vara en internationell biltillverkare och tillverka bilar över hela världen, inte bara i Kina, säger han.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".