Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dyrt för svenska åkerier med tyska vägavgifter

Publicerat onsdag 30 juli 2003 kl 16.46
I november inför Tyskland nya vägskatter för alla lastbilstransporter och de nya avgifterna kommer att kosta de svenska företagen omkring 200 miljoner kronor om året. Avgifterna slår både mot svenska företag som exporterar till Tyskland och mot de som transporterar varor genom Tyskland till länder i södra Europa.
– Jag tycker att de är olyckligt för att grundkravet på alla sådana här system är att de ska vara harmoniserat och det ska gälla på samma sätt i de olika länderna och här går Tyskland före med een helt egen variant som inte alls är speciellt bra, säger Jans Sandberg, vd för branschorganisationen Åkeriförbundet. 11:40 per mil 11 kronor och 40 öre per mil ska det i fortsättningen kosta att köra lastbil på de tyska motorvägarna. Avgifterna kommer att bli kännbara för Sveriges exportföretag, Tyskland är en viktig marknad och och många företag använder också autobahn för att transportera varor till södra Europa. Vd:n för DFDS Transport, Henrik Holm, har räknat på vad de nya vägskatterna kommer att kosta och för hans företag handlar det om cirka 60 miljoner kronor om året. Kunderna får betala slutändan De svenska åkerierna kommer tillsammans att få ökade kostnader på omkring 200 miljoner, enligt Henrik Holm. Men räkningen skickas vidare till de svenska företagen. – De som egentligen åker på den stora smällen är de som köper transporter, de svenska exportföretagen till exempel. Det här blir märkbart dyrare transporter för Sveriges företag som ju måste ner med varorna till Europa, säger Jan Sandberg, Åkeriförbundets vd.
Michael Österlund
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.