Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäljningen av snabbmat ökar

Publicerat fredag 6 mars 2009 kl 15.27

Snabbmatsföretagen rapporterar en stigande försäljning. Restaurangbranschen som helhet har börjat märka en viss avmattning men snabbmaten är på frammarch.

- Det är markant nu, har jag kunnat märka de senaste tre åren, att det har går mycket bättre. Jag ska anställa tre personer till. Nu är vi 43 anställda, och jag behöver ligga runt 45-46, säger Therese Eriksson, restaurangchef på McDonald’s på Karlaplan i Stockholm.

Moa Rosén som sitter vid ett av borden äter snabbmat när hon har bråttom, som i dag. Men hon tror att låga priser spelar roll för snabbmatens framgångar.

– Ja, i dagens läge när man betalar 80-90 kronor för dagens lunch och får en sallad och här kan jag kanske bli mätt för halva priset så är det ju inte helt obetydligt, säger Moa Rosén.

Ja, snabbmaten går åt extra fort just nu. Restauranger går bra, generellt, men snabbmatsrestauranger går ännu bättre. Omsättningen ökade med i genomsnitt cirka tre procent från 2007 till 2008.

Det enligt branschorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.

Den största kedjan, McDonald’s, rapporterar att försäljningen ökade med sex procent förra året.

I slutet av året började branschen märka en viss avmattning den också, men snabbmaten klarar sig bäst.

Dyrare restauranger och konferenshotell minskar sin försäljning med en dryg procent i januari, medan snabbmaten fortsatte öka, med en procent jämfört med januari förra året.

– Folk har väl fått en ökad köpkraft, vi har låg inflation, löneökningar, lite skattesänkningar. De som har jobb har faktiskt en ökad köpkraft för att gå på restaurang och det har då gynnat kanske snabbmatsrestaurangerna i första hand.

Men även en allmän oro för dåliga tider som kanske kommer, gynnar snabbmaten, enligt Hulth.

– Trots att man har det egentligen bra ställt kanske man väljer det billigare alternativet för att man är lite orolig. Men det finns ingen anledning för vanliga svenskar att minska sitt restuaranggående för att de har en ökad köpkraft, säger Mats Hulth.

Jonas Fredén
jonas.freden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".