Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fem dygns väntan på telefon efter åskväder

Publicerat fredag 1 augusti 2003 kl 05.24
Åska och skyfall har orsakat tiotusentals anmälda telefonavbrott hittills i sommar. Värst har det varit de senaste två veckorna. På en del håll i landet, främst i Västergötland och Norrland, är det nu tio gånger fler felanmälningar än vanligt. På torsdag kväll var det 3 500 abonnenter som inte kunde ringa.
Många har fått vänta fem dygn och längre på att telefonerna ska fungera igen – mycket längre än de 24 timmar som Telia Soneras säger att det ska ta att laga felen. Längre väntan än normalt Just den här sommaren har de så kallade avhjälpningstiderna varit längre än normalt medger Telia Sonera. I till exempel Norrlands inland har många varit upprörda, bland annat på den bristfälliga informationen. – Därför att de inte talar om vad det är för fel och inte när vi kan tänkas få tillbaka telefonen, säger Marie-Louise Baudin i byn Mårdsjö. – Ingen kan ringa varken in eller ut från byn. Det här tycker jag är en skandal, det får bara inte hända, säger Leif Edlund i byn Vargträsk. Södra Lappland extra utsatt Vargträsk ligger, liksom Mårdsjö, i södra Lappland – ett av de områden i landet som drabbats ovanligt mycket av åska och utslagna telefoner senaste tiden. Det har varit extra problematiskt att problemen varit så utspridda i år, säger Susanne Sturmhoefel på Telia Soneras presstjänst. Tar tid att flytta tekniker – Om tar ner tekniker från Norrland för att åtgärda problem i södra delar av landet och åskan slår till i Norrland så tar det ju längre tid att förflytta teknikerna. Så har det varit i år, först slog oväder till i de södra delarna och på västkusten, sedan i Norrland och nu har det även varit åska i Västergötland och Kalmar. Telia Soneras åskexpert varnar för att prata i telefon när det åskar och tänk på att kombinationen el-telenät är känsligt för våra apparater nuförtiden. Hans-Göran Öhlin tycker att ändå kunderna får vänta alldeles för länge på att få en telefon som fungerar igen. – De flesta ska ju vara avhjälpta efter 24 timmar och samtliga som har något problem ska vara avhjälpta efter 72 timmar. Det är målet som vi har. Nu har folk fått vänta mellan fem och sju dygn i stället för tre. – Ja, det är ju inte bra alls. Antagligen är det så att vår entreprenör har för lite resurser, de är vid sådana här tillfällen underbemannade. Jag vet inte om de kanske har för mycket folk på semester när de vet att det ska vara åska. Hur många som fått vänta tre, fem eller sju dygn på att kunna ringa igen det vet inte Telia Sonera. Men tillräckligt illa har det varit för att företaget ska vara, som de själva tycker, generöst. Har telefonen inte fungerat i fem dygn och man ringer kundtjänst får man en kvartalsavgift, ungefär 400 kronor, efterskänkt. – I och för sig står det i de allmänna villkoren att detta inte gäller vid force majeure, till exempel vid åska och så, men eftersom det här är ett problem som vi ser allvarligt på och tycker inte att man ska behöva vara utan telefon så här länge så är vi oftast väldigt generösa i bedömningen, säger Susanne Sturmhoefel.
Pia Sjögren i samarbete med SR Västerbotten
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.