Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo kan köpas upp av svenska företag

Publicerat tisdag 10 mars 2009 kl 17.27
Kan få svenska ägare.

Chansen är stor att Volvo Personvagnar köps upp av i huvudsak svenska företag och investerare. Det tror bilanalytikern Matts Carlsson.

Bedömningen om Volvo Personvagnar görs efter uppgifter i Financial Times om att samtal förs för att bilda ett svenskt konsortium som kan köpa Volvos biltillverkning.

– Just nu står det och väger mellan en kinesisk och en svensk lösning. Min bedömning är att den svenska lösningen kanske är större än 50 procent.

Matts Carlsson grundar sin bedömning framför allt på att svenska buss- och lastbilstillverkaren Volvo måste värna om varumärket Volvo. Märket kan skadas om Volvos personbilstillverkning får kinesiska ägare.

– Kineserna har starka ambitioner men vi vet inte hur de agerar. De kan inte i dag internationellt bilföretagande, de är inte bra på säkerhet och de har inte den spetteknologin som behövs. Vi vet inte hur det påverkar varumärket som i dag är uppdelat på AB Volvo och Volvo personvagnar.

Det faktum att Kina är en kommunistdiktatur kan också skada varumärket Volvo, enligt Matts Carlsson.

– I takt med att olika aspekter på bilar suddas, med högre kvallite och prisutjämning blir mjuka värden mer viktiga. Att förknippas med ett land som inte är framåt med mänskliga rättigheter eller utsläpp kan bli en stor belastning för Volvo.

Ford köpte Volvo Personvagnar för tio år sedan och AB Volvo har sagt att man av strategiska skäl inte ska ha någon personbilstillverkning. Matts Carlsson tror ändå att det är sannolikt att AB Volvo, tillsammans med andra svenska intressen, kommer att försöka ta över Volvos personbilstillverkning.

– Jag tror att man kommer att lägga ett uppdrag på exempelvis Leif Johansson eller PG Gyllenhammar om att sy ihop en svensk eller europeisk lösning. Det finns många sannolika aktörer, exempelvis AB Volvo eller Vattenfall med tanke på den utveckling som sker i dag mot bränsleceller. Renault-gruppen kan också tänkas bli en delintressent. Det är möjligt att även några av riskkapitallisterna eller några av AP-fonderna är intresserade.

Enligt Matts Carlsson kommer också staten behöva gå in med vissa garantier för att trygga konsortiets finansiering. Näringsminister Maud Olofsson kan inte svara på Ekots frågor i dag. Hennes pressekreterare Lisa Wärn säger att regeringen inte kan kommentera rykten i ägarfrågan men att staten på ett generellt plan varken ska vara ägare till Volvo eller Saab.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".