Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var femte lastbil väger för mycket

Publicerat onsdag 11 mars 2009 kl 05.40
Fellastade tunga fordon utgör en fara i trafiken. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Mer än en femtedel av de tunga lastbilarna har mer last än tillåtet eller har lastats fel. Enligt Vägverket kan detta utgöra en trafikfara och dessutom bidra till att slitaget ökar på vägarna.

– Det är för mycket. Många gånger kan det vara svårt att avgöra om du inte har resurser så du kan väga själv. Så då kan det variera lite, men det är inga stora marginaler, det är det inte, säger Bo Johnsson, som har kört lastbil i 43 år.

En annan chaufför som är här vid den stora trafikplatsen, Sandsjöbacka, längs E6 söder om Mölndal är Stefan Boman som varit lastbilschaufför i tolv år.

Hans lastbil kör containrar till och från bland annat Göteborgs hamn och Stefan Boman säger att risken är stor att just containrar är fellastade. Ändå ser han mycket små möjligheter att själv påverka hur containrarna har lastats, kanske på andra sidan jordklotet, innan containrarna hamnar på de svenska vägarna.

– Det är vardag för mig det här. Det är ett mycket svårt problem på det sättet att vi som chaufförer inte kan göra någonting åt det men ändå är vi ansvariga för det. Vi har ansvar för lasten när den väl kommer på lastbilen. Men eftersom vi får lasta containrarna så kan inte vi göra något åt lastvikten eller fördelningen av den, säger Stefan Boman.  

Totalt är 23 procent av de tunga fordonen överlastade eller så har de lastats fel, vilket kan leda till att lastbilen blir ostadig och får längre bromsträcka.

Inom branschen och i lagboken talas det om axellast och bruttovikt, och det här kontrolleras på ett 30-tal platser runt om i landet. I och för sig har det blivit något bättre och inte riktigt lika många kör med olagliga laster som också kan vara en trafikfara.

– Jag tycker att det är väldigt olustigt, särskilt om vi beaktar att vi i Sverige tillåter väldigt långa fordon och tunga fordon, jämfört med på de flesta ställen i världen och särskilt om man jämför med övriga Europa. Jag tycker att då borde de som nyttjar vägarna ta ett större ansvar. Det är ju yrkestrafiken som får ta det ansvaret.

Men varför gör man inte det då?

– Det kan man fundera på. Det finns en informationsproblematik här. Vi jobbar tillsammans med åkeribranschen som har samma grundinställning som vi. Men sedan måste det till mer kontroller, vi måste ha vågar som är integrerade i bilarna så man kan väga på ett enklare sätt. Detta i kombination med tätare kontroller tror jag är en viktig väg framåt att minska detta ytterligare.   

Jan Andersson
jan.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".