Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny diet orsakar förluster för livsmedelsbranschen

Publicerat söndag 3 augusti 2003 kl 09.20
Den nya diettrenden sätter spår i livsmedelsbranschen i Storbritannien. Framför allt är det den kontroversiella Atkinsdieten som gör att bröd, potatis och annan kolhydratrik mat säljer allt sämre.
Renate David jobbar på Holland and Barrett, en hälsokostaffär i Londons affärsdistrikt. Där kommer det dagligen in kunder med frågor om Atkinsdieten, eller Businessdieten som den också kallas här, eftersom den låter affärsfolket fortsätta äta gourmetluncher. Dieten skapades på 70-talet Det var på 70-talet som amerikanen Robert Atkins lanserade dieten, men först nu har den fått sitt verkliga genomslag. Två miljoner britter beräknas gå på dieten som är mycket kontroversiell - den går ut på att minska i vikt genom att ta bort alla kolhydrater i kosten, och istället äta protein och fett. Slår hårt mot matindustrin Nu slår den alltså hårt mot delar av matindustrin. Kolhydratrik mat som bröd säljer allt sämre här. Sedan Atkins dietbok släpptes i Storbritannien för fem år sedan har brödförsäljningen minskat med tio procent. Potatisbranschen drabbad Den brittiska potatisbranschen har också klagat över att den populära Atkinsdieten gör att kunderna tvivlar på nyttan med just potatis. Branschen satsar därför nu 13 miljoner kronor på en kampanj som ska återupprätta potatisens rykte. Även smalmat tappar Annan mat som konsumenterna ratar i allt högre grad är smalmaten. Det märker inte minst ett av världens största största detaljhandelsföretag, det brittisk-holländska Unilever. Deras försäljningen minskade förra året med hela 23 procent. Skulden lägger de på Atkinsdieten som påverkar deras många lightprodukter negativt. Atkins vinnare Men självklart finns det vinnare också. För trots att Robert Atkins själv dog i våras, 72 år gammal, så säljer hans namn bättre än någonsin. Bara den senaste Harry Potter-boken säljer i Storbritannien bättre just nu än Robert Atkins dietbok. Proteinrik mat, som dieten ju bygger på, har också fått rejäla lyft. Kött är populärare än på länge och Storbritanniens största äggproducent redovisade förra månaden en försäljningsökning på 4 procent.
Sara Stenholm, London
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.