Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårare kris för bilindustrins leverantörer

Publicerat måndag 16 mars 2009 kl 17.36

Företag som inte levererar till bilindustrin tycks klara krisen bättre. För det finns företag som redan innan krisen medvetet valt bort att leverera till fordonsindustrin.  

Ett av företagen är Holmgrens plast som ägs av Stefan Holmgren.

– De som har fokuserat på bilindustrin drabbas väldigt hårt och de som har gjort som vi och jobbar med andra branscher drabbas inte lika hårt av nedgången, säger Stefan Holmgren.

Här på Holmgrens plast i Gnosjö ser de runt 40 anställda till att företaget omsätter runt 100 miljoner kronor. Krisen märks, men det är långt ifrån någon katastrof. Enligt vd:n så har bolaget tappat runt 20 procent av sin försäljning sedan krisen slog till.

– Det är många gånger jag har känt att de som levererar till bilindustrin har en väldigt fin situation, mycket att göra och går väldigt bra. I dag är man glad att man inte levererar till bilindustrin, säger Stefan Holmgren.

Inte långt från Holmgrens plast ligger företaget SGV, ett företag som bland annat levererar till Saab. Men här är krisen redan ett faktum, tidigare i år försattes företaget i konkurs. Framtiden för Bengt Kam och hans arbetskamrater är minst sagt oviss.

– Det är ingen som kan muntra upp någon annan egentligen. Alla mår dåligt, säger Bengt Kam.

Tycker du att ni får någon hjälp?

– Nej, det får vi ju inte.

Om det inte är någon som vill köpa företaget, hur länge får du vara kvar då?

– Då får jag nog gå hem med en gång, säger Bengt Kam.

I företagarnas eget mecka Gnosjö har det ansetts fint att vara leverantör till fordonsindustrin. Att kunna säga att en komponent i en Volvo eller Saab har gjorts på mitt företag har varit ett kvitto på ett lyckat livsverk. 

Samtidigt har många av de företag som levererar till fordonsindustrin blivit så beroende av en enda kund att de blir väldigt sårbara just nu. 

– Det kräver mycket investeringar och en viss organisation för att kunna uppfylla alla krav. Då blir det en fokusering som gör att man till slut bara har ett ben att stå på. När krisen kommer så faller man tillsammans med sin viktigaste kund, säger Stefan Holmgren.

David Svanberg
david.svanberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".