Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hälften så många ska dö i trafiken 2020

Publicerat tisdag 17 mars 2009 kl 05.45
Trots nollvisionen dör fortfarande över 400 människor om året i trafikolyckor i Sverige. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix.

Antalet döda i biltrafiken ska halveras fram till år 2020. Detta enligt nya mål som presenteras idag av regeringen.

Nollvisionen har fått kritik för att det är orealistiskt att helt utrota trafikolyckor med dödlig utgång. Men infrastrukturminister Åsa Torstensson, försvarar fortfarande nollvisionen.

– Nollvision är precis vad det låter som, det är en vision och det innebär att vi ständigt arbetar mot att ha en sådan ökad trafiksäkerhet att vi når noll döda i trafiken. Men eftersom vi ständigt möts av nya generationer i trafiken så måste vi ständigt se över målen och vårt arbete med trafiksäkerheten, säger Åsa Torstensson.

Regeringen vill nu att även kommunerna ska ta aktiv del i säkerhetsarbetet. Det betyder att de nationella målen ska gälla även lokalt. Om en särskilt drabbad vägsträcka har 40 dödsolyckor per år, till exempel, så ska max 20 människor dö i trafikolyckor på just den vägen år 2020.

När Vägverket fördelar pengar till nya vägar och reparationer måste man alltså i framtiden ta hänsyn till olycksstatistiken. Enligt infrastrukturministern innebär det här en tydlig prioritering från regeringens sida.

– Det är klart att det är ambitiöst när vi undan för undan försöker att identifiera tydligare var olyckorna sker, hur de ser ut lokalt, då blir det mer ambitiöst eftersom det i detalj måste ringas in var problemen ligger, säger Åsa Torstensson.

Det nya målet säger alltså att antalet döda i biltrafiken ska halveras, det innebär att målet nu är max 220 döda år 2020. Samtidigt ska antalet allvarligt skadade minskas med en fjärdedel. Men de nya målen handlar inte enbart om biltrafiken. Nu ska även båt, tåg- och flygtrafik finnas med.

När det gäller flyget och järnvägen är de allvarliga olyckorna så få att man nöjer sig med målet att de ska fortsätta att minska.

Inom sjöfarten sägs det att antalet allvarligt skadade ska halveras fram till år 2020. I yrkessjötrafiken är olyckor ovanliga, men när det gäller fritidsbåtar så sker det fortfarande över 30 dödsolyckor per år och ett hundratal människor skadas allvarligt.

Nollvisionen har varit ledstjärnan i svensk trafiksäkerhetspolitik sedan 1997 och det målet blir alltså kvar, säger Åsa Torstensson.

– Det är det målet som vi ständigt måste ha framför oss, att nå noll döda i trafiken. Det är svårt att säga när vi når upp till det. Vi måste också ständigt ha ambitionen att se över vårt arbetssätt för att minska trafikolyckorna, säger Åsa Torstensson.

Ci Holmgren
ci.holmgren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".