Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobilen varnar när du kör för fort

Publicerat onsdag 18 mars 2009 kl 07.00
Tekniken bygger på mobilens inbyggda GPS och ett nedladdat program. Foto: Daniel Rundqvist/SR.

Med hjälp av vanliga mobiltelefoner utrustade med navigeringstekniken GPS, ska svenska bilister kunna varnas när man kör för fort.

Det är det statliga transportforskningsinstitutet VTI som tillsammans med Vägverket och ett par företag nu lanserar den unika tekniken som man hoppas ska få en stor spridning. Ekot har provkört.

Tillsammans med trafikforskaren Magnus Hjälmdahl kör jag runt på gatorna kring VTI i Linköping.

Med en ton varnar mobilen varje gång jag kör för fort. Samtidigt blinkar rätt hastighet på skärmen som en påminnelse.

Tekniken som bygger på mobilens inbyggda GPS och ett nedladdat program ska nu i ett försök testas på frivilliga svenskar.

– Många vill nog hålla hastigheten eller åtminstone ligga bara fem, tio kilometer plus för att följa trafikrytmen men det är väldigt lätt hänt att man glider i väg och plötsligt kör 20 kilometer för fort utan att vara medveten om det. Dessutom finns det i dag väldigt många olika hastighetsgränser och det kan vara svårt att hålla reda på vad hastighetsgränserna är ibland. Här får du ett stöd för att hjälpa till med det, säger Magnus Hjälmdahl.

En påminnelse?

– En påminnelse om du kör för fort eller om du befinner dig på en väg och undrar vad det är för hastighet som gäller där, då tittar du bara på mobiltelefonen och där står det vad som gäller, säger Magnus Hjälmdahl.

Sedan tidigare finns tester med olika typer av avancerad hastighetsvarningsteknik som då byggs in i bilen med till exempel varningssignaler eller vibrationer i gaspedalen men med en vanlig mobil blir det både enklare och billigare.

Som förare kan du själv ställa in hur du vill ha din varning och när, vid vilken hastighet över det tillåtna. Forskarna hoppas det leder till både acceptans för tekniken och att den sprids till fler vanliga bilister.

– Den stora fördelen här är att tekniken finns tillgänglig i dag hos förarna. Tidigare system har varit beroende av att man installerar en teknisk lösning. Här är du beroende av din mobiltelefon och en GPS-koppling, antingen inbyggd i mobiltelefonen eller en extern GPS som kostar några hundralappar, säger Magnus Hjälmdahl.

Samtidigt så kan du ju lätt stänga av det här, det är inte tvingande på något sätt?

– Nej, det är det inte, det är upp till föraren att välja när man vill ha det här stödet och det är någonting vi ska mäta genom att titta på hur och när man använder det men också genom enkäter till användarna. Men visst, vill du köra väldigt fort så kanske du inte sätter på ett sådant här stödsystem. Men vill du hålla hastighetsgränsen, eller ligga några kilometer plus, så är det här ett bra stöd, säger Magnus Hjälmdahl.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".