Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

TV4 erbjuder politiska partier tv-reklam

Publicerat lördag 21 mars 2009 kl 04.00
Scherman förstår inte kritiken.

TV4 erbjuder de politiska partierna att köpa tv-reklam för första gången. Tanken är att partierna ska kunna göra reklam under valet till Europaparlamentet och riksdagen i år och nästa år. En möjlighet bolaget har fått efter att reglerna ändrats.

Detta upprör Miljöpartiets partisekreterare Agneta Börjesson som manar till bojkott. Sverige ska inte bli som USA, tycker hon.

– Det skapar ju ett politikerförakt med en del av tv-reklam. Det är ju stark påtryckning så jag hoppas ju verkligen att vi kan komma överens om att inte använda oss av det.

Miljöpartiet vill inte att folk ska behöva se politisk reklam när man slår på tv:n här hemma i Sverige i valtider. Partisekreterare Agneta Börjesson har därför bjudit in de andra riksdagspartiernas partisekreterare för samtal i syfte att nå en överenskommelse om att helt avstå från politisk reklam i tv.

Det är något som upprör TV4:s vd Jan Scherman. TV4 omfattas inte längre av radio och tv-lagens krav på opartiskhet.

Reglerna ändrades i och med övergången till digitala sändningar och TV4 jämställdes mer med de andra kommersiella kanalerna. Detta gör det alltså möljigt för TV4 att sälja reklamplats även till politiska partier.

TV4:s vd Jan Scherman förstår inte Miljöpartiets resonemang. Enligt honom satsade partierna 260 miljoner kronor på reklam i förra riksdagsvalet, så varför då inte i tv, undrar han.

– Det tycker jag vittnar om någon slags misstro mot medborgarna, att vi klarar av att läsa reklamen i alla medieformer, på alla tribuner, men om den skulle hamna i tv så skulle inte folket klara av det, säger Jan Scherman.

De fyra borgerliga partierna har inte tagit ställning ännu. Men Folkpartiet ser ett problem i att det kommer att bli dyrt och att det gynnar stora partier.

Moderaterna ser tv-reklam som en ickefråga men tycker å andra sidan att storleken också indikerar något viktigt.

– Att ett parti har mer resurser återspeglar ju i grunden att partiet har fler väljare, fler aktiva, och det är ju en del i den demokratiska processen, säger Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann. 

Men Miljöpartiets Agneta Börjesson får stöd bland de andra partierna i oppositionen. Och det är ju möjligt att en överenskommelse bland oppositionen skulle räcka.

Det kanske skulle se lite konstigt ut om den politiska tv-reklamen bara hade borgerliga partier som avsändare. Men Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan vill inte lova något.

– Vi är i grund och botten skeptiska till detta. Vi ser gärna en sådan här frivillig överenskommelse mellan partierna, säger Ibrahim Baylan.

Men om inte alla ställer upp, vad händer då?

– Ja, det får vi se, jag vill inte spekulera i det redan nu.

TV4:s vd Jan Scherman har i ett första steg bjudit in de sju riksdagspartierna. Men han har inte bestämt hur man ska förhålla sig till partier utanför riksdagen. 

– Partier som uppenbart talar om att de är emot det demokratiska systemet, där förbehåller vi oss rätten att säga nej. Det är ett ganska enkelt beslut, säger Jan Scherman, vd på TV4. 

Men de som inte är riksdagspartier, som Sverigedemokraterna till exempel?

– Jag vill inte uttala mig om det. De är inte inbjudna till den här diskussionen, sedan får vi se hur den händer.

Mari Forssblad
mari.forssblad@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".