Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kunskapsbrist ökar olyckorna i skolan

Publicerat söndag 10 augusti 2003 kl 09.06
Det saknas grundläggande kunskaper om skolelevernas arbetsmiljö och det påverkar bland annat möjligheterna att bedriva ett förebyggande arbete för att minska antalet skador konstaterar Skolverket i en rapport som lämnades till regeringen i höstas.
Trots det har man ännu inte påbörjat något nationellt arbete för att ta fram siffror, något som har lett till att man i Göteborg börjat arbeta på egen hand med att ta fram ett kunskapsunderlag för att minska olyckorna i skola. Vill förebygga – Ja, det är grunden. Vet vi inte vad som inträffar, när det inträffar och hur det inträffar så har vi inga möjligheter att förebygga, då kan vi bara gissa, säger K-G Berglund, vd för Göteborgs kommuns försäkringsbolag Göta Lejon. En åttaårig flicka fastnar med kapuschongen i en klätterställning, när skolpersonalen hittar henne är hon medvetslös. Några tolvåriga skolelever misshandlar en pojke med slag och sparkar. Han träffas av en spark i tinningen och svimmar. Finns inga siffror Det är två elevolyckor som inträffat under de senaste åren. Men hur många olyckor som inträffar, vad de beror på, och vilka skador eleverna får finns det ingen heltäckande bild över, trots att både regeringen och skolverket har efterlyst sådana siffror. Av de uppskattningar som har gjorts så finns det de som talar om att upp till 35 000 grundskole- och gymnasieelever skadar sig varje år så svårt att de behöver läkarhjälp. Det skulle i så fall innebära att fler skadar sig i skolan än i arbetslivet. Kommunerna har ingen överblick Inte ens alla kommuner, som är de som har det övergripande arbetsmiljöansvaret för skoleleverna, har någon överblick utan kunskaperna, om de finns, stannar ofta på varje rektorsområde. Tord Eriksson som arbetar med säkerhetsfrågor på kommunförbundet tycker att kommunerna hittills varit dåliga på att arbeta förebyggande med säkerhet. Han hoppas att ett förslag om en ny lag – lagen om skydd mot olyckor – kan, om den blir verklighet förändra det. – Det går lite från att vänta och se och ta hand om det som inträffar till att vi nu måste bli väldigt duktiga på att inventera, analysera och åtgärda innan olyckan är ett faktum, säger Tord Eriksson. Kunskapsbank kan effektivisera I Göteborg är man övertygad om att uppbyggnaden av en kunskapsbank om olyckor i skolan kan effektivisera det förebyggande arbetet. – Vi ska kunna nå en så pass bra data om vad som händer att vi genom att informera ut till skolledare och andra inom barnomsorgen ska kunna förebygga och förhindra de skador och olycksfall som inträffar, säger K-G Berglund.
Lena Pettersson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.