Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen släpper tågtrafiken fri

Publicerat torsdag 26 mars 2009 kl 16.58
Tågresenärerna ska få fler tågbolag att välja bland om regeringen får som den vill. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Regeringen vill helt släppa SJ:s monopol på persontrafik. Enligt den proposition som överlämnades till riksdagen i dag ska det råda fri konkurrens på spåren från och med hösten 2010.

När tågresenären i en välbesökt stad om ett par år tittar på tågstationens tidtabell kommer han eller hon troligtvis se flera olika tågoperatörer erbjuda olika avgångstider. Detta om regeringens förslag blir verklighet.

Det handlar om att SJ:s monopol gradvis ska försvinna. I sommar från 1:a juli ska det under helger vara fritt fram för andra tågoperatörer och i slutet av det här året ska spåren öppnas för internationella trafikbolag. Från 1:a oktober nästa år ska det råda fri konkurrens.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson vill med det här se en liknande utveckling som den som skett inom flyget efter avregleringen.

– Många har nog god erfarenhet av flyget där man har prispress och möjligheter till olika produkter, olika service och i olika delar av landet så har man också fått olika operatörer att utveckla trafiken, säger hon.

Men SJ:s ordförande Ulf Adelsohn tror inte på den tankegången.

– Alla vet i dag hur det är när man ska byta flygbolag. Det är dyrt och de väntar inte på varandra, säger han.

Redan i dag finns tågsträckor där SJ släppt på monopolet, som till exempel i Skåne där Öresundstågen körs av fyra olika företag.

Men den här tågtrafiken är subventionerad och har mest visat förlust hittills.

Framförallt är det på de välfyllda sträckorna mellan Malmö, Göteborg och Stockholm som den fria konkurrensen skulle bli tydlig.

Ulf Adelsohn menar att det är trängseln på spåren som först måste lösas.

– Det finns i högtrafik inte plats för ett enda tåg till, snarare färre tåg i Stockholm, Göteborg och Malmö och det är ju där som de flesta reser, säger han.

Men enligt Åsa Torstensson kommer det inte bli fler tåg på banorna utan det blir upp till Banverket att besluta vilket bolag som får vilken avgång. Tanken är att Banverket i framtiden ska kunna ta högre avgifter för populära banor och lägre för de mindre använda.

Hon poängterar också alla nya tågoperatörer måste samverka med varandra.

– Vi ställer krav på att alla operatörer, med medvetenhet om ökad konkurrens, också måste samverka. Det är oerhört avgörande i det här, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

I juni väntas beslut tas i riksdagen.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".