Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Aeroflot går med vinst

Publicerat tisdag 12 augusti 2003 kl 05.34
Problemen för flygbranschen märks av i de flesta flygbolagen - men det finns ett som bryter trenden, nämligen ryska Aeroflot. Efter en rejäl omdaning av företaget går det med vinst, och har behållt Sovjetstatens hammare och skära som företagssymbol.
På samma sätt som ishockeylandslaget Sovjets vingar blev en prestigeladdad symbol för Sovjetstaten var flygbolaget Aeroflot en prestige- och maktsymbol som förde det kommunistiska budskapet ut i världen. De smäckra Tupolev- och Iljusjin-planen med sitt vackra blå kyrilliska firmanamn på de vita flygplanskropparna kunde ses på all värdens viktiga flygplatser. Bolaget – störst i världen då – hade ett oförtjänt rykte om bristande säkerhet. De som vågade trotsa ryktet fann att man för förbluffande låga priser kunde flyga nästan vart som helst i världen. När Sovjetstaten kollapsade 1991 så kraschade också Aeroflot. Bolaget fragmenterades i hundratals lokala och regionala bolag, oftast med bara ett eller några plan i flottan. Staten behöll greppet Men ryska staten behöll sitt grepp om kärnan. Aeroflot fick tillnamnet Russian International Airlines och rekonstruerades. De smäckra sovjetiska flygmaskinerna byttes mot vardagliga Boeing och Airbus. Det statliga bolaget behöll sitt grepp om rättigheterna till de lönsamma internationella linjerna och nu i sommar har bolaget kunnat redovisa en dryg miljard i vinst för förra året, det år då de allra flesta västbolag redovisade mångmiljardförluster och flera av de amerikanska och europeiska jättarna var i gungning. Vinsten är följden av ambiöst nytänkande inom Aeroflot. Bolaget har rationaliserat och upptäckt vad en marknad är och hur man överlever på den. Det var just detta faktum som fick bolagets vd att stolt förklara att firmasymbolen. den röda flaggan med den gula hammaren och skäran, minsann ska behållas. Flaggan är ett varumärke som etablerats under 70 års internationell verksamhet så den släpper inte bolaget av ideologiska skäl. Och vinsterna, som ju inte alls passar till den ideologin, tycks ju ge VD rätt.
Reinhard Krause, Moskva

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.