Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler bilar säljs i Tyskland - men inte tyska

Publicerat torsdag 2 april 2009 kl 18.05

Samtidigt som bilhandeln rasar i många länder ökar den kraftigt i Tyskland. Nya siffror visar att den tyska bilförsäljningen ökade med 20 procent under mars i år jämfört med mars 2008. Orsaken till uppgången är den statliga skrotbilspremien, som infördes för att gynna den inhemska bilindustrin. Men nu har det visat sig att varannan bilköpare handlar utländskt.

Den statliga skrotbilspremien i Tyskland infördes i februari i år. 

Volkswagen och nedläggningshotade Opel är de två tyska märken som haft störst fördel av premien. I övrigt är det mest importbilar på listan.  

Syftet att gynna just tysk bilindustri har staten alltså bara delvis uppnått. 

Premien som tyska staten ger till alla som skrotar sin minst nio år gamla bil och köper en ny istället, är ungefär 27 000 svenska kronor.  

Från början lovade staten bidrag till 600 000 nya bilar. Men efterfrågan i bilhallarna har varit hysterisk. Häromdagen brakade statens datasystem för skrotpremien ihop. Hittills finns 1,1 miljoner ansökningar, och nu har regeringen utökat löftet. Det gäller året ut, oavsett hur många som ansöker.   

De som lockas av skrotpremien vill ha små och bränslesnåla bilar. De ratar stora modeller, tyska eller inte spelar ingen roll. Så för BMW, Audi och Mercedes, viktiga för tysk ekonomi, är det fortfarande sämsta tänkbara konjunkturläge.  

I går kom också beskedet att Mercedes, utöver de löpande permitteringarna för tiotusentals anställda, nu också förhandlar med facket om kortad arbetstid med sänkt lön för fler grupper inom företaget. Dessutom varnar Mercedes för uppsägningar. 

En av Tysklands ledande bilexperter anser att skrotpremien skadar bilmarknaden. Andra har kallat den statligt stimulerade efterfrågan för en gräsbrand och varnar för att marknaden faller ihop när stödet tas bort vid årsskiftet. Miljökritiker klagar över att premien inte på något vis tar hänsyn till bilarnas utsläpp. 

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".