Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mänskligt fel bakom skånsk oljeolycka

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 16.01
Fartygskollisionen utanför Bornholm i slutet av maj, som ledde till ett stort oljeutsläpp, berodde på felnavigering och mänskligt felhandlande och inte på några tekniska fel på fartygen.
Den slutsatsen drar den danska Sjöfartsstyrelsen i sin haverirapport, som blev klar idag. Den största skulden bär det Cypernregistrerade fartyget Gdynia, som rammade sidan på det kinesiska fraktfaryget Fu Shun Hai. Det säger en av utredarna, skeppsinspektör Lars Gerhard Nielsen vid Sjöfartsstyrelsens haveriavdelning. Den 31 maj kolliderade Gdynia och Fu Shan Hai vid Hammer Odde utanför Bornholm med ett brak. Dessförinnan förefaller båda fartygen ha kört för full maskin mot varandra, trots att vädret var bra och sikten god. Några minuter före kraschen tjöt visslan på Fu Shun Hai i en desperat varning. I sista stund försökte Gdynia gira undan men förgäves. Kursändringen är för liten och går för sakta, säger Lars Gerhard Nielsen. Gdynia girar 25 grader, det skulle ha behövts 80 grader för att lyckas. Haveriutredningens slutsats är att styrmannen på Gdynia helt har missbedömt situationen. Gdynia har väjningsplikt, men styrmannen har litat för mycket på radarn istället för att titta ut genom fönstret. Men också besättningen på Fu Shun Hai gjorde fel. Fartyget följde inte den rekommenderade rutten i de här farvattnen. Fu Shun Hai sjönk efter några timmar och olyckan ledde till ett av de största oljeutsläppen i Östersjön. Stränderna på Skånes östkust kletades ner inför bad- och semestersäsongen. Många hundra människor och kustbevakningens fartyg var sysselsatta med saneringen i flera veckor. Arbetet är ännu inte slutfört vid haveriplatsen. Just nu arbetar danska dykare med att få undan lasten av gödningsmedel för att kunna pumpa upp återstoden av de cirka 600 kubikmeter olja, som finns kvar i skrovet. Återstår gör också eventuella rättsliga efterräkningar, som jurister ska ta ställning till, säger Lars Gerhard Nielsen. - Vår rapport sänds vidare till Sjöfartsstyrelsens jurister. Det tar sedan ställning tillom det ska bli något rättsligt efterspel. Ytterligare en utredning, som gäller myndigheternas hantering av olyckan kommer senare i höst.
Ingrid Gustavsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.