Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bantningsreklam till 8-åring

Publicerat torsdag 14 augusti 2003 kl 16.12
Barn så unga som åtta år har nyligen fått hem personligt adresserade brev som innehåller reklam för bantningsmedel. ”Inte ens svält kan få dig så smal och smärt på så kort tid”, skriver företaget Pharmapost i sin reklam. Det har gjort många föräldrar upprörda.
En av dem är 8-åriga Andreas mamma Monika Jonsson. – Jag blev arg för att det är olagligt att skicka reklam till småbarn och den här reklamen är hemsk, säger Monika Jonsson. – Jag vill inte att mitt barn ska bli påverkad av reklamen och jag har inte begärt detta. Är ett barn överviktigt är det en barnläkare det behöver, inte reklam om bantning. ”Bli 50% smalare på två veckor och kläderna du hade på dig på fredag kväll är för stora redan på måndag morgon”. Det är några av rubrikerna i Pharmaposts reklambroschyr. Den senaste veckan har Konsumentverket tagit emot åtta anmälningar mot företaget Pharmapost. Det är inte första gången Pharmapost är i blåsväder. På drygt ett år har företaget anmälts 64 gånger. Det är inte tillåtet att rikta sig direkt till barn med den här typen av reklam och företaget gör sig dessutom skyldigt till falsk marknadsföring. Bantningsmedlet avfärdas som en bluff av Konsumentverket. Ändå är möjligheterrna att stoppa företaget små, enligt Mikael Malmberg, jurist på Konsumentverket. – Ett problem nu är att företaget har en postbox i Malmö och Konsumentverket har inte rätt att bryta anonymiteten som en postbox innebär. Går det att stoppa den här typen av reklam? – Det är svårt om vi inte får tag i företaget, säger Mikael Malmberg, jurist på Konsumentverket.
Micha Arlt och Lotta Myhrén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.