Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företag i bonusbråk tappar i anseende

Publicerat lördag 4 april 2009 kl 05.00

Bonusar och lönebråk har lett till att flera företag och finansinstitut snabbt tappat i anseende. Swedbank till exempel, som fick mycket kritik i samband med den ekonomiska krisens inledningsskede, är inte längre det finansbolag som har bäst anseende. Det visar den årliga mätningen från Nordic Brand Academy.

– När man har grävt sig en ganska stor grop att klättra upp ur så kommer det ta en viss tid innan man är tillbaka, om man ens kommer tillbaka till samma nivåer som man har varit innan, säger Robert Gelmanovski, vd för Nordic Brand Academy.

Men det är inte bara Swedbank som tappar i anseende, också andra företag, inte minst inom just finanssektorn har förlorat allmänhetens förtroende det senaste året.

Mätningen, där 14 000 svenskar tillfrågades, genomfördes under januari och februari, alltså efter att den ekonomiska krisen inleddes, men före disskusionerna om löner och bonusar. Och för att få veta hur de händelserna påverkat folk har punktmätningar gjorts gällande AMF och SEB.

Men det kan gå att relativt snabbt återvinna förtroendet hos allmänheten. I samband med den sk köttfärsskandalen på ICA sjönk anseendet rejält, men nu ett år senare är anseendet i på samma nivåer som innan skandalen.

Enligt Robert Gelmanovski handlar det inte om att kommunicera för att få tillbaka förtroendet.

– Det måste finnas en koppling mellan löftet och leveransen för att det långsiktigt ska vara hållbart. Det finns flera bolag som spenderar väldigt mycket i extern kommunikation, men vars anseende inte står särskilt högt i kurs bland allmänheten.

Bästa anseende, enligt undersökningen, har Ikea tätt följt av Google och Apoteket. Generellt visar undersökningen att statliga företag har fortsatt högt förtroende.

– De senaste årens fokus på privatiseringar men också på det som har hänt på den privata marknaden har gjort att många ser på den stabilitet och den kontinuitet som statliga företag står för med positiva ögon, säger Robert Gelmanovski.

Lotta Myhrén
lotta.myhren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".