Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Försäkringskassan dålig på upphandling

Publicerat måndag 6 april 2009 kl 09.26

Uppdaterad 11:45
Försäkringskassans omdebatterade köp av nya it-system får vass kritik i en granskning av Riksrevisionen. Bland annat har myndigheten inte följt lagen om offentlig upphandling.

Eftersom lagen om upphandling inte följts har Försäkringskassan gått miste om lösningar av god kvalitet till lägsta möjliga pris, enligt Riksrevisionen. Ansvarig riksrevisor Karin Lindell säger att ledningen för Försäkringskassan har brustit i sin kompetens.

– Det är ju ett ledningsproblem. Man har inte sett till att ha fullständig kontroll över de här frågorna. Försäkringskassan är en väldigt stor myndighet. Man har en it-avdelning och man har en inköpsavdelning och de har inte samordnat sig. Inköpsavdelningen har inte fått komma in förrän det är för sent.

Försäkringskassans köp av nya it-lösningar har även tidigare mött stark kritik, både i myndighetens egna rapporter som från Socialdepartementet. Och det Riksrevisionen nu slår fast genom en granskning av fyra köp, är dels att man alltså inte följt lagen om offentlig upphandling.

Underlaget till leverantörerna har haft för låg kvalitet, de har haft för kort tid på sig att lämna anbud och i tre av köpen användes ett ramavtal som it-lösningarna egentligen var för komplexa för. Konsekvensen har varit dyra avtal som kanske inte gett den bästa kvaliteten.

– Konkurrensen har minskar och det finns också förseningar vilket i slutändan kan leda till sämre service för medborgarna, säger Karin Lindell.

Till huvudkonsulterna som levererat de fyra it-lösningar som granskats har Försäkringskassan hittills betalat cirka 300 miljoner.

Enligt Adriana Lender, generaldirektör för Försäkringskassan, kan hon inte riktigt svara för hur den förra ledningen tänkt, där den förre generaldirektören, Curt Malmborg, avgick under hösten förra året. Men myndigheten tar stor lärdom av Riksrevisionens granskning säger hon, och inköpsprocessen ska vara mycket bättre framöver genom två olika satsningar.

– Att vi stärker deras resurser, och att vi också ser till att inköpsprocessen blir sådan att de blir inkopplade i tid.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".