Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trögt för H&M i USA

Publicerat måndag 18 augusti 2003 kl 11.38
Klädkedjan Hennes och Mauritz hade stora försäljningsframgånger när den öppnade sina första butiker i USA för drygt tre år sen. Men efterand har företaget märkt av bekymmer med höga lokal- och personalkostnader under lågkonjunkturen som fortfarnade håller USA i sitt grepp.
På Femte avenyn i New York öppnade Hennes och Mauritz för drygt tre år sen sin första butik i USA. Det här är ett exklusivt garannskap för en lågprisklädkejda. mittemot står det armanijeans i skyldfönstret och sen ligger märkesvaruhusen vägg i vägg. Lovande början Men det såg mycket lovande ut för H&M till en början. New York-borna stod i kö för att shoppa modekläder som kostar en en bråkdel av vad affärerna runtomkring tar. Marika Rausch har just köpt en tröja på vägen från ett möte till ett annat, och det här är anledningen till att hon handlar på H&M: - Jo, ett stort utbud till rimliga priser, säger Marika Rausch. Skyhöga butikshyrorna Men det här med de låga priserna är ett problem för lönsamheten. Trots allt är butikshyrorna här så höga som om golvet vore belagt med guldtackor. och då räcker det inte att en lågprisbutik säljer mycket mer än andra butiker, utan den måste sälja oerhört mycket mer än alla andra för att gå runt. Och lönsamheten blev ett bekymmer för H&M i USA så företaget försöker omförhandla hyror och hitta mer prisvärda lokaler och man tar det lugnare med att öppna fler butiker. Fler anstälda per butik En annan faktor som är viktig för kostandsläget är personalen. hm har redan fler anställda i sina butiker än vad man har i sina affärer i europa. Men amerikanerna är vana vid mer service när de handlar och företaget har fått kritik för dålig service här i USA. Men mer personal betyder högre kostnader och då måste försäljningen öka på ännu mer. många måste handla mycket. Fast det ser inte ut som om kunderna gör det just nu. sommarrean är nu över här i New York, och medan jag har stått här utanför är det fler som bara går och tittar i butiken än de som faktiskt köper nåt.
Stefan Winiger, New York
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.