Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”50 liv kan räddas med bättre vägövervakning”

Publicerat måndag 18 augusti 2003 kl 16.35
Bättre polisövervakning på de svenska vägarna skulle kunna rädda tiotals liv varje år, Det hävdas i en ny undersökning gjord av försäkringsbolaget Folksam och som presenterades på måndagen vid ett trafikseminarium i Tylösand.
I dag är skillnaderna mellan bästa och sämsta polisdistrikt alldeles för stora, anser Maria Krafft som är biträdande forskningschef på Folksam. – Ja, tittar man på hur det varierar i Sverige mellan olika polismyndigheter så varierar det stort, säger hon. Mellan bästa och sämsta är det en faktor sju, alltså det bästa distriktet rapporterar sju gånger mer än det sämsta. En viss skillnad kan man förstå eftersom det rör sig om geografiska skillnader, men även mellan län som ser väldigt lika ut kan det skilja tre-fyra gånger. Fler ingripande sparar liv Undersökningen som bygger på en teknik framtagen av bland andra Väg- och transportforskningsinstitutet visar på hur många liv som går att rädda med fler stoppade rattfyllerister, fortkörare eller personer som kör utan bälte. Med de variationer som finns i polisens effektivitet och prioriteringar över landet är skillnaden mellan exempelvis Norrbotten, som stoppar flest trafikbrottslingar, och Dalarna, som är sämst, 50 liv översatt i rikssiffror. Trafikbrotten ökar Det senaste åren har antalet kontrollerade trafikbrott ökat totalt i landet, men om fler polisdistrikt jobbade som de bästa skulle flera liv kunna räddas utan mer resurser, anser Maria Krafft. – Ja, det finns en outnyttjad potential av det som fler av myndigheterna redan gör, säger hon. Det är det man skulle vilja kunna ta ut mer av. Det är inte acceptabelt att det finns så stora skillnader mellan lika polismyndighet när det faktiskt är rädda liv vi talar om. Problemet i dag är att de enskilda polismyndigheterna är självständiga och inte får styras av direktiv uppfrån av vilka prioriteringar man ska göra i det dagliga arbetet. Och Kent Fernström på Rikspolisstyrelsen att det medför skillnader i trafikövervakningen. – Ja, det kan uppstå på grund av att man är tvungen att lägga resurer på annat område, till exepmel på ett mord som tar mycket resurser, säger han. Det kan innebära att detblir färre resurser till trafiksområdet. Men jagvet att det finns vissa myndigheter som har ryckt upp sig ganska mycket. Mer samsyn Rikspolisstyrelsen hoppas nu på mer av samsyn vad gäller trafiksövervakningen framöver, exempelvis när det gäller yrkestafiken som man radn har börjat skissa på större kontroller över länsgränserna. – Vi har nu tillsatt en utredning och det har överlämnats en rapport. I den är tanken att vi ska få en bättre samordning inom polisen när det gäller trafiksäkerhetsarbetet, säger Kent Fernström, Rikspolisstyrelsen.
Daniel Rundqvist
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.