Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Laglösa bilförare i var femte dödsolycka

Publicerat tisdag 19 augusti 2003 kl 06.34
Bilförare som är mer eller mindre laglösa är inblandade i upp mot var femte dödsolycka i trafiken. Det visar siffror från Vägverket. Det handlar om förare som medvetet ständigt bryter mot trafikregler, och som inga argument eller kampanjer biter på.
– Många gånger är det här kända förare. Det är sådana som notoriskt kör utan körkort, många gånger med dåliga bilar, avställda bilar och med körförbud, säger Hans Lundgren som arbetar vid trafikpolisen i Östergötland där man ofta stöter på den här typen av bilförare. Gång på gång bryter de mot lagen, ofta påverkade av alkohol eller andra droger, utan körkort eller kanske med stulen bil. Vägverket når inte fram Enligt Vägverket är den här gruppen, trots att de inte är så många till antalet, inblandad i mellan 15 och 20 procent av dödsolyckorna, en liten grupp vid sidan av lagen som inte Vägverket når fram till, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall. – Det finns nog en liten grupp som är immuna mot allt vad trafiklagstiftning och straff heter. Där har vi inte de medel som skulle vara nödvändiga, säger han. Hur lyckade Vägverkets kampanjer än är bland andra så biter det alltså inte på den här gruppen och Claes Tingvall tror det behövs både hårdare straff för att få bort de värsta bilförarna från vägarna liksom sociala insatser. Ny teknik för att stoppa drogade Men Vägverket hoppas också på ny teknik som ska göra det svårare för vanebrottslingarna, redan finns förslag hos regeringen om att beslagta bilar, att sätta dit hjullås, liksom försök med alkolås och så kallade elektroniska körkort där bara en godkänd person kan starta bilen. – Att få bilar att inte göra väldigt fel saker i framtiden är fullt möjligt, som att inte låta sig köras av någon som är påverkad av droger och alkohol eller att köras för fort i vissa miljöer, säger Claes Tingvall på Vägverket.
Daniel Rundqvist

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.