Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Politisk blogg-feber inför EU-valet

Publicerat söndag 12 april 2009 kl 16.41

Att synas på internet blir allt viktigare för svenska politiker. Till valet till Europaparlamentet i juni satsar de svenska partierna extra mycket på att använda sociala medier, som Facebook och bloggar. Årets kampanj ses som test inför riksdagsvalet nästa år.

– Vi kristdemokrater kommer att testa en del nya sätt att nå väljare, och vi vet att även de andra partierna gör det. För att använda en sportmetafor så blir det lite av ett för-OS, där vi testar ny teknik och nya sätt att nå väljare, säger Lennart Sjögren, partisekreterare för Kristdemokraterna.

Barack Obama framgångsrika nätkampanj under det amerikanska presidentvalet förra året har i många delar även inspirerat de svenska riksdagspartierna. Något som redan syns, men som kommer bli ännu tydligare inför EU-valet i år.

Flera av partierna har för första gången anställt en eller flera personer på heltid att ansvara och bistå politikerna med den nya tekniken. Pär Henriksson är kommunikationschef för Moderaterna.

– Nätet kommer att vara navet i valrörelsen. Där vi satt upp en särskild avdelning för nya medier, som består av fyra personer. Den är då lika stor som vår pressavdelning och det säger väl någonting om vikten vi lägger vid det, säger Pär Henriksson.

Det handlar bland annat om sociala sajter som Facebook. Det handlar om bloggar, likt en dagbok på internet och twitters, som påminner om bloggar, men i mycket mindre skala.

Här verkar Socialdemokraterna ligga i framkant. Enligt hemsidan Sveriges Twixdag som samlar alla riksdagsledamöters twitter-inlägg är 3 500 inlägg från Socialdemokrater jämfört med 1 400 inlägg av det näst flitigaste partiet här, Centerpartiet.

En medveten satsning, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för nya medier för Socialdemokraterna i riksdagen.

– Ja, självklart är det en uttänkt satsning att socialdemokratiska riksdagsledamöter ska finnas på twitter, därför att det dels är väldigt enkelt att använda och så tycker riksdagsledamöterna själva att det är roligt, säger Johan Ulvenlöv.

Inför Europavalet ska väljare enligt flera partier kunna känna sig mer delaktiga på nätet. En idé man tagit från USA-valet är att en person till exempel ska kunna lämna sin mejladress och få kontinuerlig information om vad ett parti eller en politiker gör och tycker. Genom kampanjsajterna kommer också folk kunna hjälpa till utan att behöva vara partimedlem, säger Jenny Lindahl Persson, Vänsterpartiets informationschef.

– Det ska inte vara så att man måste gå med i partiet och gå på jättemånga medlemsmöten och sedan kanske man får göra något. Utan man ska kunna aktivera sig direkt och vara med och arbeta för i det här fallet parlamentsvalskampanjen, säger Jenny Lindahl Persson. 

Men samtidigt som partierna lägger stor vikt vid att synas på nätet verkar intresset för riksdagsbloggare vara liten, i alla fall om man räknar antalet kommentarer som läsare lämnar, enligt en undersökning som tidningen Dagens Nyheter gjort.

Den visar att nästan var fjärde riksdagsledamot, 83 av 349, bloggade i mars i år, men att drygt 50 hade färre än tio kommentarer under hela månaden och runt 30 av dem inga kommentarer alls. Här låg en moderat och en socialdemokrat i topp och generellt kristdemokrater i botten.

Men få kommentarer betyder inte att en blogg har få besökare, säger Stefan Tornberg, centerpartistisk riksdagsledamot och flitig bloggare.

– Jag ser ju på min egen blogg att de flesta som läser bloggen inte lämnar någon kommentar, så jag upplever att man når många. Och man får många kommentarer också i verkligheten utanför bloggen om vad som stått där, säger Stefan Tornberg.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".