Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Studentkår kritisk till reklamkampanj

Publicerat tisdag 19 augusti 2003 kl 12.06
Landets högskolor satsar allt mer på marknadsföring för att rekrytera studenter. Studentkåren i Växjö är mycket kritisk till den marknadsföringskampanj som Växjö universitet bedriver för att locka nya studenter till höstterminen.
Enligt studentkåren målar universitetet upp en bild av att studenterna snabbt ska kunna få en bostad på universitetsområdet. Något som inte stämmer, säger Per Jakobsson, ordförande i studentkåren i Växjö. – Man går ut med en kampanj som säger att bostadssituationen är väldigt ljus i just Växjö. Studenter ringer och tror att de ska få ett rum på Campus från första september, men det finns ingen möjlighet att erbjuda det. Fler platser än sökande Antalet utbildningsplatser är betydligt fler än det finns intresserade studenter, framför allt när det gäller data- och teknikutbildningar. Men högskolorna är pressade att fylla platserna eftersom de får betalt bland annat efter hur många studenter de har inskrivna. Växjö universitet tillhör dem som kraftigt ökat sin marknadsföringsbudget de senaste åren. I år har man avsatt nästan 5 miljoner kronor för pr och marknadsföring. Ett av de starkaste argumenten är att det i Växjö går att hitta ett studentboende och på sin hemsida skriver universitetet: ”Med 2 500 studentrum och studentlägenheter på Campus och ytterligare 250 klara till höstterminens start kan de flesta studenter som vill få bostäder på Campus utan lång väntetid.” ”Felaktig marknadsföring” Men så ser inte verkligheten ut, menar studentkåren, som anser att marknadsföringen är felaktig. Just nu sitter man som bäst och försöker hitta tillfälliga lösningar för de studenter som antagits i Växjö. – Vi tittar på olika alternativ för att akut åtgärda problemen, säger Peter Jakobsson. Det kan röra sig om gymnastiksalar och andra akutrum. Situationen är inte så ljus som universitetet vill göra sken av. Informationschefen tillbakavisar kritiken Håkan Jalling, informationschef på Växjö universitet, tycker inte att man bedriver falsk marknadsföring. – Man ska jämföra det med hur situationen ser ut i stora delar av Sverige när det gäller studenters boende. Främst då i storstäderna där situationen är kaotisk, säger han. Jag tycker inte att vi ger några löften. Däremot belyser vi att det har byggt väldigt mycket i Växjö på senare tid och att det finns ännu mer planerat. Per Jakobsson på studentkåren i Växjö menar att universitetet har gått för långt i sin iver att göra reklam för sig. Det här slår tillbaka mot universitet eftersom studenterna blir besvikna. – Det ger också en skev bild av bostadssituationen till regionen vilket gör att det blir svårare för oss att få tag på inneboenderum och akuta bostäder för de första veckorna, säger han.
Jonas Alsgren
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.