Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik mot 30-gräns i städer

Publicerat tisdag 19 augusti 2003 kl 13.04
Det blir allt vanligare med hastighetsbegränsningar på 30 kilometer i timmen på gator runt om i svenska städer - ofta med gupp och andra farthinder.
Men nu kommer protester mot att det har gått för långt på vissa håll. Det framgick vid en debatt vid trafiksäkerhetseminariet i Tylösand i dag - en av dem som mot alla 30-sträckor är Taxi Stockholms ordförande Martin Huusmann. - I nuläget känns det som att det kan gå för långt, vi har transportarbete att utföra och det gäller att vara vaksam där det finns oskyddade trafikanter som barn och äldre men i övrigt tror jag boende i en storstad måste acceptera att vi kan ta oss fram, säger Martin Huusmann. Kommer inte fram tillräckligt fort Allt fler städer byggs om för att skydda fotgängare och cyklister men 30-gränserna skapar samtidigt konflikter. Många ifrågasätter hur länge det finns en acceptans bland bilisterna att följa de här reglerna. Det finns också olika uppgifter om hur många liv som egentligen sparas. I Göteborg som är en av de städerna som kommit längst med 30-sträckorna, där anser räddningstjänsten att man inte kommer fram tillräckligt fort på sina uttryckningar, det säger Lena Bergö. - Att komma fram snabbt är vår ända möjlighet att göra en livräddande insatts, säger Lena Bergö på räddningstjänsten. Har man gått för långt på en del håll? - Vi har en diskution men vi är inte överrens än hur vi ska lösa problemet, säger Lena Bergö. Diskussioner pågår i Göteborg Diskussioner pågår nu med kommunledningen i Göteborg men Lennart Adelson från trafikkontoret vill gärna se 30 i hela innerstan. - Vi kan inte sitta och vänta med armarna i kors och låta människor dödas och skadas på gator och vägar därför vi inte har hittat de perfekta lösningarna. Men finns det inte risk att opinionen svänger, att du inte får med dig folk? - 80 procent av befolkningen är för de här åtegärderna, de tycker att de här är bra. Men bland bilisterna i Halmstad råder det delad meningar om det är bra med 30 i stan. - Det är bra det, det höjer trafiksäkerheten, jag tror det blir ett lugnare tempo, säger en bilist. - Jag tror det stannar upp rytmen i trafiken, säger Anne-Christne Lindqvist. - Det är jättesvårt att hålla det, man måste kolla sin hastighetsmätare jättteofta, säger en annan trafikant. Klarar du att hålla 30 varje gång du ser en sån skyllt? - Nej, det gör jag inte, säger trafikanten
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.