Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny elbilfabrik kan ge varslade nytt jobb

Publicerat tisdag 14 april 2009 kl 16.35
Västra Götalands landshövding Lars Bäckström fick provköra elbilen.

I bilkrisens Västsverige invigdes i dag en ny bilfabrik. Minst 400 elbilar ska slutmonteras i en ny fabrik i Ale kommun norr om Göteborg. Västra Götalands landshövding Lars Bäckström fick provköra elbilen innan han invigde fabriken genom att klippa en elkabel.

Landshövding Lars Bäckström säger att elbilen kan innebära den tysta revolution som bullriga, smutsiga städer har längtat efter. I fabriken i Nödinge i Ale kommun ska små Fiat-bilar konverteras till eldrift. Den italienska biljätten har gått med på att sälja ”skalet” till bilen, kaross och chassi.

I Nödingefabriken ska nu totalt ett 50-tal personer arbeta med att ge bilarna bland annat motorer och batterier. Inledningsvis kostar projektet uppemot 20 miljoner kronor. Håkan Sandberg är en av huvudfinansiärerna.

– Det är en riktig bil ur krocksäkerhetssynpunkt. Man kan sitta i baksätet. Det är en väldigt bra bil och det var viktigt för oss när vi valde bilmärket och själva bilen i sig.

– Vi vill inte att det ska vara en plastbil utan en riktig bil, säger Håkan Sandberg.

Nödinge ligger mitt emellan de stora biltillverkarstäderna Göteborg och Trollhättan. I Trollhättan fick i dag 701 Saab-anställda besked om uppsägning och enligt Håkan Sandberg kommer den nya elbilfabriken troligen anställa flera av de bilarbetare som har sagts upp från Saab och Volvo.

– Det vore vansinnigt av oss att inte dra nytta av den kompetensen som finns hos de här människorna. Den typen av kompetens är den som vi själva kommer att behöva.

Elbilen görs i tre varianter. Den dyraste kostar runt 400 000 kronor och klarar 20 mils körning på en laddning. Minst 400 av de här nya elbilarna kommer att beställas av bland annat kommuner och kraftbolag, via organisationen Powercircle där Peter Ekenger är projektledare.

– Det här är ett projekt som vi tror mycket på och det är en bil som tilltalar många, tror jag.

Enligt Peter Ekenger är fabriken i Nödinge bara är en av de första av många i Sverige som kommer att producera elbilar. Till exempel kämpar nu bland andra Powercircle för att få produktionen av den norska elbilen Think till Sverige. En tanke är att använda den överkapacitet som finns i till exempel Saabs bilfabrik i Trollhättan.

– Saab är väldigt intresserade av att göra det här och de har haft folk som har analyserat verksamheten och lämnat intressanta offerter på hur bilen skulle kunna bli billigare till exempel om den tillverkades i Trollhättan.

Så hur stor bedömer du att sannolikheten är att produktionen hamnar i Sverige och inte någon annanstans?

– Vi är optimister. Vi tänker egentligen aldrig på alternativet, det vore hemskt om den flyttade till England. Då skulle vi tappa 500 jobb.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".