Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägbuller ett minne blott för många om två år

Publicerat onsdag 20 augusti 2003 kl 05.33
Vägverket lovar att lösa bullerproblemen längs de statliga vägarna inom två år. Efter hårda krav från bland annat miljöförvaltningar på flera håll i landet pågår nu åtgärder för miljardbelopp som ska göra boendet mindre bullrigt för tusentals svenskar, senast 2005.
– Buller är ett stort hälsoproblem och det är många som bor längs med vägen som drabbas av buller. Därför vill vi komma till rätta med det och göra det så fort som möjligt. Vi ser att, om vi satsar hårt, så kommer vi att klara av att komma ner till de här bullernivåerna till 2005, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Miljömyndigheter runt om i landet har hotat med åtgärder om ni inte kommer till rätta med det här. Är det under bilan som ni gör det här? – För vår del är det inte på något sätt under bilan utan det finns inriktningsbeslut från regering och riksdag och vi jobbar efter dem. Nu när det finns ekonomiska möjligheter att jobba snabbare så gör vi det för att vi vet att buller är ett stort problem på många ställen. Tusentals besväras Många tusen svenskar lider av buller från vägarna, och på flera håll i landet har exempelvis miljöförvaltningar reagerat och krävt åtgärder. Samma krav som ställts på en industri har visat sig vara svårare när det gäller biltrafiken, som knappast går att förbjuda. Istället är det nu omgivningen som får anpassas, totalt lägger Vägverket ner runt en miljard på olika åtgärder som bullervaller, plank och nya isolerade fönsterrutor. Inte tyst överallt Målet är att ingen ska behöva ha mer än 30 decibel i genomsnittlig bullernivå inomhus, utomhus är svårare att åtgärda. Med de pengar som nu finns i budgeten så räknar Ingemar Skogö att arbetet i stort ska vara klart 2005, men det betyder inte att alla får det tyst och lugnt. – Det finns olika gränsvärden för inomhus och utomhus och vi har sagt att i valet så väljer vi att prioritera att förbättra inomhusmiljön men det kan ju innebära att det finns människor längs vägarna som har en mer bekymmersam situation vad det gäller utomhusbuller. Större problem i städerna – Inte minst i städerna, som inte är vårt ansvar då, krävs det förmodligen väldigt mycket större åtgärder för att komma till rätta med problemet. Där är vi osäkra på om man hinner till 2005, säger han. För många boende i innerstäderna kommer problemen ändå finnas kvar även inomhus. Vägverket räknar också med att några enstaka längs de statliga vägarna kommer bli kvar ett par år ytterligare, på grund av fastighetsägandet säger Gunnar Tunkrans som är ansvarig för investeringsfrågor på Vägverket.
Daniel Rundqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.