Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Baylan kritisk mot politisk tv-reklam

Publicerat lördag 18 april 2009 kl 16.50
Skeptiska av flera skäl, säger Baylan.

Uppdaterad 18:32
Kristdemokraterna blir första svenska parti att använda sig av tv-reklam för att föra ut sitt politiska budskap i samband med valet till Europaparlamentet. Första reklamsnuttarna från KD kommer att sändas i TV4 i slutet av maj.

Lars Nord som är professor i politisk kommunikation är inte förvånad.

– För det första var det nog ganska så väntat eftersom det är en ny kommunikationskanal där partierna har möjlighet att, utan journalistiska filter sända ut sina budskap, och det är klart att det kan vara en viktig del av kampanjen, det är det i många länder.

– Men att det kommer att revolutionera valrörelsen på kort tid, det tror jag inte alls. Jag tror att det kommer att spela en ganska så begränsad roll, säger Lars Nord.

Men Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har kommit överens om att helt avstå från politisk reklam i tv, i alla fall inför EU-parlamentsvalet.

– Vi är skeptiska till detta av flera skäl, för det första fragmentiseras politiken till 20-25 sekunders budskap som inte säger så mycket, säger Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan.

– För det andra så vet vi av erfarenhet från andra länder att det kostar oerhört mycket pengar, politiken blir oerhört pengaberoende och jag tror att det är till skada.

Åsiktsreklam har tidigare varit förbjuden i TV4, men förbudet togs bort när TV4 började sända i det digitala nätet. Kanalen anses inte längre omfattas av radio och tv-lagens krav på opartiskhet och därmed gör detta möjligt för tv att sälja reklamplats även till poliska partier.

Så nu är Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund först ut med beskedet att satsa på reklam i TV4 inför valet till Europaparlamentet.

– Politiska partier använder många olika former men just tv-reklamen har naturligtvis en styrka som är ganska så stor annars skulle inte företag som finns på den varuproducerande marknaden använda tv-reklam.

Det är just tv-mediets stora styrka att påverka, som använts som motargument till politiskt reklam. Även om pengar gör det lättare att få ut sitt budskap innebär det inte att folk köper budskapet, säger Vänsterpartiets partisekreterare Anki Ahlsten.

– De hade väldigt mycket pengar under EMU-kampanjen och det var inte pengasatsningarna i sig som gjorde att nej-sidan vann utan det var ju det politiska budskapet.

Trots att partierna inom vänsterblocken säger nej till politiskt reklam i dag så vet de inte om de kan lägga band på sig själva i framtiden, när rivalerna drar i gång med reklamkampanjer i tv.

– Jag tror att det kan vara så att vi också kommer att göra det, säger Miljöpartiets partisekreterare Agneta Börjesson.

Zana Schiroyi
zana.schiroyi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".