Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Analytiker:

Premie enbart till privatpersoner effektlös

Publicerat måndag 20 april 2009 kl 16.38

En skrotbilspremie till enbart privatpersoner skulle inte gynna svensk bilindustri. Två av tre bilar som Saab och Volvo säljer är tjänstebilar, eller bilar till företag och anställda, visar siffror från GM Sverige och Volvo Personvagnar.

Det är inte heller säkert att en privatperson väljer en svensk bil om skrotbilspremie infördes, enligt fordonsanalytikern Martin Sköld.

– Det finns ingen sådan garanti utan det här är ett sätt att få i gång konsumtionen generellt sett, och det är ju bra för återförsäljare som säljer olika typer av varumärken. Det kan också vara så att tyskar till exempel är mer nationalistiska och väljer tyska varumärken i större utsträckning än vad vi svenskar gör. Detsamma skulle kunna gälla för USA också, så det ju finns ingen garanti att man skulle gå ut o köpa en Saab eller en Volvo, säger Martin Sköld.

Martin Sköld tror ändå att en skrotbilspremie skulle hjälpa, men enbart en skrotbilspremie på 15 tusen kronor till privatpersoner som skrotar en gammal bil och köper en ny miljöbil skulle alltså inte hjälpa den svenska bilindustrin så mycket. Det håller även Mikael Sällström, ordförande i IF metall på Volvo Personvagnar, med om.

– De svenska biltillverkarna har 30 procent av marknaden i Sverige. Det finns ju ingen garanti för att människor väljer en svensk bil, säger Mikael Sällström.

En mycket stor del av de bilar som Volvo och Saab säljer i Sverige är tjänstebilar och bilar som säljs till företag och anställda. I Sverige såldes närmare 48 000 Volvobilar under förra året. Av dem såldes de flesta till företag, främst som tjänstebilar. Bara var tredje procent såldes till privatpersoner.

När det gäller Saab så såldes nästan 20 000 Saab-bilar i Sverige 2008. Av dessa såldes enligt GM Sverige 70 procent som tjänstebilar.

Just därför föreslår fackförbunden vid Volvo och Saab att regeringen även ”inför ett extra avdrag på 15 tusen kronor på förmånsvärdet för nya tjänstebilar som klassas som miljöbilar”.

Vidare föreslår man att regeringen tillåter företag att höja rabatter för anställda med minst 15 000 kronor om de köper en miljöbil.

Dessutom föreslår man att regeringens fordonsskattebefrielse av miljöbilar ökas från 5 år till 10.

På så sätt hoppas fackförbunden dirigera så mycket som möjligt av eventuella pengar till svensk bilindustri. Om inte regeringen tar till sig förslagen kan det bli negativa konsekvenser, enligt Mikael Sällström.

– Ja det innebär ju att vi kommer att ha en konkurrensnackdel gentemot våra viktigaste konkurrenter där man hjälper sin bilindustri i respektive land. Det är ju inte frågan om att vi ska hamna i någon guldsits jämfört med alla andra men i alla fall på samma villkor som alla andra, säger Mikael Sällström, ordförande i IF-metall på Volvo Personvagnar.

Zana Schiroyi
zana.schiroyi@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".